13 millió liter pezsgő fogyott

2008.12.23. 10:58
Pezsgőből 11 milliárd forintot meghaladó forgalmat ért el a kiskereskedelem 2007 december-2008 novemberben. Ez 4 százalékkal több az előző tizenkét hónapi értékesítésnél. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat.

Mennyiségben az eladások meghaladják a 13 millió litert. Itt némi csökkenést regisztráltak a piackutatók az előző hasonló időszakhoz képest.

Töretlen az édes pezsgő kiemelkedő népszerűsége. Részaránya jó kétharmad, mind mennyiségben, mind értékben, 2007 december-2008 novemberben. A forgalom szerint utána következő félszáraz pozíciója csekély mértékben gyengült, és éppen csak megelőzi a száraz szegmenset. A félédes részesedése 3 százalék alatt maradt értékben. Összességében megállapítható, hogy itt a közízlés nem változik. Az arányok a legutóbbi tizenkét hónap során ugyanakkorák, mint egy évvel előtte.

Szín szerint a piacon a fehér pezsgő viszi el a pálmát, 90 százalék feletti piaci részaránnyal. Utána a vörös és a rosé forgalma majdnem egyforma.

A fogyasztói átlagárak érzékelhetően emelkedtek. Egy liter fehér pezsgő ez év október-novemberben átlagosan 960 forintba került, míg egy évvel korábban 882-be. A vörös pezsgő literenként 866-ról 1078 forintra drágult. A rosé átlagos fogyasztói ára tavaly október-novemberben 964, idén 1008 forint. Ez sorrendben 9, 24 és 5 százalék pluszt jelent, a tavalyi október-novemberi periódushoz képest.

A választékot élénkítő importok mennyiségben 25 százalékos piaci részesedést értek el a legutóbbi adatok szerint. Az olasz pezsgők pozíciója 1 százalékponttal javult, 13 százalékra. Ugyanakkor a német gyártmányok mutatója 12 százalékkal stabil maradt. Így a magyar pezsgők aránya 75 százalékot tett ki, a mennyiségi forgalmat tekintve.

A pezsgő olyan kategória, amelynek eladásánál nem nőtt, hanem csökkent a kereskedelmi márkák részaránya. Idén október-novemberben 16 százalékot vittek el a mennyiségi eladásokból, 3 százalékponttal kevesebbet, mint a tavalyi hasonló periódusban.

A pezsgő zömét a modern bolttípusokban adják el. Hipermarketre jut a mennyiségi forgalom 43 százaléka az utóbbi két év során. A diszkontokat és szupermarketeket magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna 35 százalékos részesedése is stabil. Ugyanígy változatlan maradt a 201-400 négyzetméteres hagyományos boltok 6, az 51-200 négyzetméteresek 11, és a legkisebbek 5 százalékos mutatója.