Ne pezsegjen, csússzon

2004.06.15. 08:04
A pezsgőtabletták fokozatosan átadják helyüket a vitamintablettáknak a hazai piacon. Ez utóbbiak már keresettebb a pezsgőtablettáknál, tavalyi forgalmuk 3,5 milliárd forintot tett ki.
Profilváltásra kényszerülnek a pezsgőtabletta-gyártók: hagyományos termékük helyett egyre érdemesebb a szintén napi rendszerességgel fogyasztandó filmtablettát előállítaniuk. Ez utóbbi, nem vízben oldódó készítmények a pezsgőtablettánál jóval több vitamint tartalmaznak. A pezsgőtablettát ma már a szénsavas üdítőitalok helyettesítőjeként fogyasztják, forgalmuk csökken. Szakértők e tendenciában a nyugat-európai fogyasztói szokások tükröződnek.

A hazai plusssz

Ismert, hogy a hazai pezsgőtabletta forgalmazását a Plusssz Kft. elődje, a Pharmavit Rt. indította 1989-ben. Ma már a Plusssz Kft. is filmtablettája fejlesztésén munkálkodik. A pezsgőtabletta-piac másik meghatározó szereplője, a győri Ed. Haas Kft. március óta gyárt és értékesít filmtablettát, a Béres Rt. Vitalin filmtablettája viszont már 1993 óta kapható. A filmtablettákon belül is kedveltebbek a hazai piacon a teljes vitaminszükségletet kielégítő multivitamin filmtabletták a Béres Rt.-től kapott tájékoztatás szerint. Ezek országos forgalma tavaly megközelítette a 3,5 milliárd forintot, míg a multivitamin pezsgőtablettáké csak 483 millió forintot tett ki. A forgalomban a kereskedelmi márkák részesedése is meghatározó.

Készülnek a váltásra

Az Ed. Haas Kft. - amely 2002-ben vette át a hazai, évi kilencmillió csődoboznyi vitaminos pezsgőtabletta-piac vezető helyét a Plusssz Kft.-től - Bozori Tibor ügyvezető igazgató tájékoztatása szerint már készül a váltásra. Igaz, összforgalmukból a filmtabletták ma még csak néhány százalékkal részesednek, de arányuk három éven belül meghaladhatja a pezsgőtablettákét. Az egyik fő piaci kérdés ma az értékesítési csatornák megszerzése, hiszen a filmtabletták zöme még mindig csak gyógyszertárakban kapható. Aki leszerződik a nagyobb élelmiszerláncokkal, és ezzel könnyebben hozzáférhetővé teszi filmtablettáit, nagy valószínűséggel számíthat rá, a fogyasztók ezt fogják választani - véli Bozori Tibor.

A Haas bevételeinek egyre nagyobb százaléka származik a pezsgőtablettákat lassan kiszorító filmtabletták forgalmazásából, de előbbinek még mindig 54 százalékos a részesedése a cég forgalmában. (A társaság más élelmiszer-ipari termékeket is gyárt.) A Béres Gyógyszertár Rt. 1993-ban indult Vitalin pezsgőtabletta részesedése tavaly tíz százalékot hasított ki a piaci forgalomból. A Béres PR-vezetője, Kutasi István tájékoztatása szerint a cégnél erőteljesen nő az Actival filmtabletta eladása, ebből az rt. ma már tízszer többet forgalmaz, mint pezsgőtablettából. Nő a Vitalin forgalma is, részben az elosztási csatornák szélesítésének köszönhetően.