További Magyar cikkek
Amint azt Kárpáti Sándor, az ITDH beszállítói és tanácsadó központjának igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, a korábban viszonylag zártan és főként csak az EU-n belül működő francia személygépkocsi-gyártás a globalizáció és a fokozódó költségnyomás következtében keresi a közép-európai piaci lehetőségeket. A PSA csoport a térségben két jelentős beruházást indított el a közelmúltban. A Toyotával közösen, a Cseh Köztársaságban (Kolin) várhatóan 2005-en indul meg évi mintegy 300 ezer kis városi autó gyártása, Szlovákiában pedig a zöldmezős beruházásnak köszönhetően 2006-tól, szintén mintegy évi 300 ezer gépkocsi előállítása várható Nagyszombaton (Trnava).
Magyar beszállítók
Ezek a Közép-Európában újonnan jelentkező autóipari beruházások természetesen szükségessé teszik a beszállítói háttéripari tevékenység megerősödését is. A cseh, a szlovák, a lengyel cégek mellett a magyar vállalatoknak is komoly esélyük van arra, hogy bekerüljenek ebbe a beszállítói körbe, mivel jelentős részük már komoly tapasztalattal és ismertséggel rendelkezik a hazai piacon. Megkönnyíti a partnerkapcsolat-teremtést a vámhatároknak az EU-csatlakozással járó lebomlása is.
A jövőt illetően Kárpáti Sándor rámutatott, hogy az autógyártók, valamint első szintű beszállítóik beszerzési szakemberei - a magyarországi beszállítói háttéripar feltérképezése érdekében - folyamatosan kérnek tájékoztatást az ITD Hungarytől. Ezért az ITDH a jövő évben is rendszeresen kíván az ágazatban beszállítói üzletember-találkozókat szervezni. Ennek egyik fontos állomása lehet többek között a jövő év áprilisára, a Pannon Autóipari Klaszterrel (Panac) közösen szervezendő, a francia autóipart megcélzó konferencia és üzletember-találkozó.
Győr közel van
Meggyőződésem, hogy csatlakozhatunk a nagyszombati gyár termeléséhez, hiszen Győr térsége másfél órányira van az épülő PSA-gyártól, így logisztikai szempontból sem indokolatlan a derűlátásom - mondta a Világgazdaságnak a Panac klasztermenedzsere, Szilágyi Tamás. Mindez nemcsak a multinacionális cégek tulajdonában lévő alkatrészgyárak, hanem a magyar középvállalatok számára is elérhető, viszont addigra össze kell hozni az egységesen minősített vállalati kört, amely ajánlatot tehet a francia félnek.
A működését 2001-ben megkezdett Panac nyolc alapító tagjai között volt a győri Audi Hungaria, a szentgotthárdi Opel Magyarország, a Rába, a Magyar Suzuki és a Luk Savaria. A jelenlegi 68 tagvállalat azonban már nemcsak a nyugat-magyarországi régióból való, mint az alapítók.