Tatabányán épülhet a Peugeot-Citroen új autógyára?

2002.10.04. 11:00
Eladásainak és piaci részesedésének növekedésével összhangban gyártókapacitásának bővítésére készül a francia PSA Peugeot-Citroen. Az egymilliárd eurós beruházásra Magyarország, Csehország és Lengyelország is pályázik. A tatabányai alpolgármester szerint jók az esélyeik, az állam várhatóan milliárdokkal támogatja a beruházást.
A konszern az elmúlt öt évben 54 százalékkal növelte eladásait, a következő négy évben további 23 százalékos bővülést tervez - közölte a Népszabadság. Jean-Martin Folz elnök párizsi tájékoztatóján elmondta, hogy jelenlegi kapacitásuk kihasználtsága 130 százalékos, az idén 3,25 millió, 2006-ban már négymillió gépkocsi eladását tervezik. Ehhez jelentős bővítésre van szükség: újabb gyárak építését tervezik. Azt nem részletezte a PSA elnöke, hogy mely térségek jöhetnek szóba. A lap információi szerint a Peugeot-Citroen listáján Magyarország, Csehország és Lengyelország szerepel.

Állami milliárdok

Bársony László, a város MSZP-s alpolgármestere szerint korábban nem volt elég határozott kormányzati támogatás mögöttük, ezért zárultak eredménytelenül az autógyártókkal folytatott korábbi tárgyalások. "Az államnak tízmilliárdos nagyságrendben kell hozzájárulnia az infrastruktúra fejlesztéséhez. Medgyessy Péter néhány napja egy tatabányai fórumon a nyilvánosság előtt kijelentette, reméli, a Peugeot-Citroen új gyára itt épül. Ez határozott kormányzati szándékot mutat" - mondta Bársony az Index kérdésére.

A város eddig lemaradt

Tatabánya térsége már többször esélyes volt autógyár létesítésére, ám a BMW végül a németországi Lipcsét, a Toyota és a Peugeot-Citroen pedig közös beruházásának színhelyéül a csehországi Kolint választotta (utóbbi megint Tatabánya vetélytársa lehet, mert az új gyárhoz is kedvező feltételeket kínál).

Kis Peugeot vagy kis Citroen

A tervezett csaknem egymilliárd euró értékű beruházás keretében felépülő, évi 400 ezer személygépkocsi gyártására alkalmas zöldmezős beruházás első lépcsőben ötezer, hosszabb távon tízezer dolgozónak, és a beszállítókon keresztül további 35 ezernek adna munkát. Az új gyárban a kelet-európai piacnak is megfelelő új családi kisautó, a még tesztelés alatt álló Citroen Saxo-utód vagy a Peugeot 107-es modell kerülhet sorozatgyártásra, de az sincs kizárva, hogy egy már sikeres és jelenleg is futó típus, például a C3-as vagy Xsara, illetve a 206-os vagy a 307-es gyártását telepítik Kelet-Európába.