Etelka, Aletta
1 °C
5 °C

Már nem sokáig leszünk pénzügyi analfabéták

2006.11.30. 15:01
Öt pénzügyi szervezet egy ajánlásban azt kérte nemzeti alaptantervet felülvizsgáló bizottságtól, hogy a pénzügyi ismeretek oktatását tegyék kötelezővé a közoktatásban. A bizottság az ajánlást beépíti az új alaptantervbe, amelynek tervezete a szakmai egyeztetések után februárban kerülhet a minisztérium elé. Azt még nem tudni, jövő szeptembertől mindenhol a tanterv része lesz-e a pénzügyi oktatás, és azt sem, hogy milyen tankönyvből, hány évig és kik fognak ilyet tanulni.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, a Gazdasági Versenyhivatal, a Pénzügyminisztérium, a tőzsde által létrehozott Öngondoskodás Alapítvány és a Magyar Nemzeti Bank által készített ajánlás konkrét javaslatok megfogalmazása nélkül azt kéri: a nemzeti alaptantervbe (nat) aktuális felülvizsgálatakor emeljék be a pénzügyi ismeretek oktatását. Az ajánlás megfogalmazói úgy érvelnek, a fiatal korban megszerzett általános pénzügyi műveltség, az okos pénzkezelés ismerete és az anyagi öngondoskodás elsajátítása jelentős mértékben járulhat hozzá, hogy hosszú távon javuljon a felnőtt lakosság pénzügyi jártassága.

A cél: tudjunk a pénzzel bánni

A pénzügyi jártasság megszerzése egyrészt az egyének szintjén vezet tudatos pénzügyi termékhasználathoz, megfontolt döntésekhez a hitelek, a megtakarítások, és a pénzügyi termékek megválasztásának terén. Az ilyen ismeretek birtoklása elősegíti a teljes pénzügyi rendszer stabilitásának fenntartását is, ami össztársadalmi érdek.

Az ajánlás kitér az általános pénzügyi ismeretekkel kapcsolatos fejlesztési feladatok céljára is. A dokumentum készítői szerint az életkori sajátosságokat figyelembe véve, közérthetően kell átfogó információkat nyújtani a pénzügyi termékekről és szolgáltatásokról, ezek előnyeiről és kockázatairól, a pénzügyi közvetítő rendszer működéséről és intézményeiről. Fontosnak nevezik, hogy a diákok felismerjék a pénzzel gazdálkodás és a megtakarítás fontosságát, biztos tudást szerezzenek a hazai és nemzetközi pénzvilág működéséről, felelősségteljes döntéseket tudjanak hozni személyes pénzügyeikről.

Februárra lesz új nat-koncepció

A nemzeti alaptanterv felülvizsgálata idén szeptemberben kezdődött - közölte az Index kérdésére az oktatási tárca. Az ezzel foglalkozó bizottságnak számos alapelvet kell figyelembe vennie a munkája során, ezek között szerepel az is, hogy az alaptanterv segítse elő a pénz világában, a gazdaságban történő tájékozódáshoz szükséges ismeretek megszerzését.

A bizottság mellett az egyes műveltségi területek felülvizsgálatát külön operatív bizottságok végzik. A felülvizsgálat eredménye az alaptanterv új bevezetője lesz, amelyben átdolgozzák az egyes műveltségi területeket is. Ebbe a megújult bevezetőbe beépítik a pénzügyi intézmények ajánlását is, valamint - a minisztérium megfogalmazása szerint: "ahol lehet" - érvényesítik az abban foglaltakat az egyes műveltségi területeken belül.

A nat első munkaanyaga december 22-ére készül el, majd különböző szakmai és pedagógiai testületekben szakmai vitára bocsátják - tudtuk meg a minisztériumtól. Mások mellett megtárgyalja az Országos Köznevelési Tanács és a Közoktatás-politikai Tanács is. A viták eredményeképpen módosított dokumentumot várhatóan 2007. február elején adják át a minisztériumnak.

Nem tudni, mikor vezetik be

Arra a kérdésünkre, mikortól vezethetik be a pénzügyi ismeretek oktatását, nem kaptunk választ. Mivel az ajánlásban nem voltak konkrétumok, egyelőre azt sem tudni, milyen tananyagból és mely évfolyamon vagy évfolyamokon tanulják majd ezt a tárgyat a diákok.

A pénzügyi ismeretek fakultatív oktatása ugyanakkor már idén elkezdődött. Az Öngondoskodás Alapítvány és a gazdasági minisztérium támogatásával szeptembertől mintegy háromezer középiskolás kezdett el kiokosodni a pénzügyi ismeretekben. Az általuk használt tananyag az interneten is elérhető, ami miatt egy, a témával foglalkozó szakember párbajra hívta ki Kóka Jánost.

A jegybank egy ettől független programot indított: nem tantárggyal, hanem egy középiskolai vetélkedővel szeretné a gazdaság megismerésére ösztönözni a középiskolásokat. Az MNB emellett támogatta egy szintén pénzzel foglalkozó, a legkisebbek ismeretszerzését segítő mesekönyv megjelenését is.