A márkák rabjai

2001.11.27. 11:49
Mennyire vagyunk a márkák rabjai? Egy friss kutatás szerint nagyon, leginkább akkor, ha magnót, cipőt vagy hajlakkot veszünk. Érdekes, hogy a farmert ezen a listán megelőzi az üdítőital. Minél gazdagabb valaki, annál inkább hajlik a márkás cuccok vásárlására, ám egyre kevésbé hisz abban a mondásban, hogy 'a márka a minőség garanciája'.
Micsoda nevetséges sznobizmus, jegyezte meg az Index konzumügyi szakírója, majd végigsimított kecskebőr Prada cipőjén, ezüstszínű, buggyos Quicksilver nadrágján, tapadós Fruit of the Loom pólóján és aranyozott Calvin Klein szuszpenzorán, azzal belemerült a Gfk elemzésébe.

Haggyá' má a Mangóval!

Konzumidióták a Gucci-store előtt
Négy jellegzetes csoportra osztotta 'a jelen, de még inkább a jövő fontos fogyasztóit', vagyis az 1500 megkérdezett, 14 és 24 éves közötti fiatalt a Gfk Piackutató Intézet.

A legnagyobb, 30 százalékot kitevő csoport a szkeptikusoké. Ők azért kapták ezt az elnevezést, mert nem hiszik el, hogy a neves márka jobb minőséget jelent és nem is vásárolnak gyakran ilyen termékeket. Elkölthető pénzük mennyisége átlagos.

Anyus köszvényt kapott a Levi's-től!

Nem úgy, mint a közel ekkora, 27 százalékot kitevő 'márkaelutasító' csoporté. Nekik van a megkérdezettek közül a legkevesebb pénzük, így végül is józan önvédelemnek is tekinthetjük, hogy ezek a zömében falvakban és kisvárosokban élő lányok úgy vélik, márkásat venni tiszta sznobizmus.

Ha gazdag leszek, Dolce és Gabbana kígyóbőr dzsekit fogok hordani otthon is!

A következő csoport a 'vágyódóké', akik válaszadók 22 százalékát képviselik. Talán nekik a legrosszabb, mert ők igen sokra tartják a márkás dolgokat, ám igen ritkán vásárolnak ilyeneket. Ők jellemzően 14-16 éves fiúk, zsebpénzmegvonáson.

Az orrszőrvágóm is Gucci

Ha Method Mannek zsír az Ecko, akkor nekem is!
A 'márkaőrültek' részaránya 21 százalékos. Ez ugyan a legkisebb alfaj, ám ide tartoznak a butikosok álmai, a legjobb anyagi helyzetben lévő, szüleikkel egy háztartásban élő huszonéves fiúk, havonta átlagosan 16 800 forintnál több zsebpénzzel.

Tetőtől talpig Spiringfieldben

A fiatalok a kutatás szerint általában jóval márkafüggőbbek - és ami kissé meglepő - márkahűbbek az öregeknél. Ugyanazon termékkategórián belül a fiatalabb korosztály 50 százalékkal nagyobb része ragaszkodik kipróbált márkájához, mint a 30 évesnél idősebbek. Amíg ugyanis a ragaszkodás a 30 évesnél idősebbek alig egyötödét jellemzi, addig az ifjabb korosztály egyharmadát.

A gazdag nem hisz, ám cselekszik

Természetes, hogy minél gazdagabb egy fiatal, annál inkább hajt a márkákra. Mégis, amikor arról kérdezték a kuncsaftokat, hogy hisznek-e a nem létező 'a márka a minőség garanciája' mondásban, kiderült, hogy ezt a közepes anyagi helyzetűek szopják be leginkább, és a kifejezetten jómódúak már nem annyira bólintanak rá. De ennek ellenére vadul konzumálnak. A saját háztartásban élők fele vélekedik úgy, hogy a márkás termékek minősége jobb a többinél, a szüleikkel lakóknak viszont 62 százaléka.

Nem vásárlunk noname plazmatévét a kínain

A megvenni szánt kultusztárgyak fajtája szerint azt állapította meg a Gfk, hogy minél drágább egy termék, annál fontosabb a márkája, ami leginkább a szórakoztató elektronikai cikkek vásárlásánál számít. Szintén eltér a márka fontossága aszerint, hogy egy terméket szükséglet kielégítésére vásárolnak vagy inkább használója imázsának javítására. Ezért veszi az Index szakírója a létező legdrágább csontkukacot és cigarettapapírt.