További Magyar cikkek
"Két éve még afféle különlegességnek számított a világon először a Budapest közeli Tökölön megrendezett akadályrepülő verseny. A világ tizenkét legjobb műrepülő pilótája vállalkozott a szokatlan megmérettetésre. A új sportág láttán, annak sikerén fellelkesedve, egy évvel később már három fordulója volt az Air Race-nek. Angliában, az Egyesült Államokban és nem utolsó sorban, a sportág őshazájában, Magyarországon rendeztek egy-egy futamot. A tavalyi három forduló után már nem volt kétséges: megszületett a légi forma-1-es versenysorozat" - áll a Red Bull honlapján a versenyről.
A széria valóban kezdi a motorsportokban megszokott versenysorozatok jellemzőit felvenni: az idén a tervek szerint már három kontinensen kilenc helyszínen rendeznek futamot, igaz, például a moszkvai verseny megrendezése a mai napig kérdéses. Miközben két év alatt a verseny profi sorozattá vált, mely a következő években szinte biztosra vehetően tovább növekszik mind a helyszínek és a nézők, mind pedig a résztvevők számát tekintve, az üzleti háttér még kvázi gyerekcipőben jár, a finanszírozás szinte teljes egészében a jogtulajdonos Red Bull kezében van.
Ingyen TV
A közvetítési jogok - melyeket például a Forma-1 esetében dollármilliókért adnak el - az Air Race esetében ingyenesek. A versenyt élőben közvetítő csatornákkal ugyan szerződést köt a Red Bull, és biztosítja a kizárólagosságot, a futamokat bármelyik másik adó is rögzítheti, és azt később, részleteiben vagy egészében bemutathatja - mondta el az Indexnek Sidló Noémi, a Red Bull magyaroszági marketing menedzsere. Nem ez azonban az egyetlen eltérés: a Forma-1 esetében a pályákra méregdrága belépők ellenében léphetnek csak a nézők, az Air Race esetében a versenyeket szabadtéren, lehetőleg különleges, belvárosi helyszíneken ingyen nézheti meg mindenki.
Fizetnek a pilótáknak
A versenyszéria költségeit ma még szinte teljes egészében a Red Bull állja. Bár pontos összegeket nem tudni, a nagyságrendet jelzi, hogy csak a pilótáknak évente fél millió eurót fizetnek ki. A pénz elosztása független az eredményektől: a támogatásból futamokra bontva egyenlő arányban részesülnek a résztvevők, akár akkor is, ha megjelentek, de műszaki vagy egyéb probléma miatt nem tudnak elindulni. Besenyei Péter, a széria szellemi atyja ugyanakkor elmondta: a Red Bull fizeti a gépek szállítását és a versenyzők szállását, ellátását is az egyes helyszíneken. A műrepülő bajnok azt azonban nem tudta megbecsülni, mennyibe kerül nekik, a pilótáknak résztvenni a sorozatban - a gépek fenntartása, az edzések költsége őket terheli.
Az energia ital nevén kívül ma még alig tűnik fel más hirdetés a versenyeken, de például az amerikai Hamilton óragyár már hivatalos támogató. A szponzori érdeklődés azonban jelentős, és a Red Bull szeretné is, ha más cégek is bekapcsolódnának a sorozatba. A pilóták gépein már - saját megállapodásaik szerint - most is feltűnnek különböző cégek hirdetései, de arra lehet számítani, hogy a következő években már számos kereskedelmi márka beszáll. Az egyik, e területen várt fejlemény az lehet, hogy a motorsportokhoz hasonlóan a gépek gyártói is nagyobb figyelmet kapnak, míg ma az érdeklődök számára szinte közömbös, ki milyen repülővel indul, pár év múlva az egyes márkák modelljei ugyanolyan ismerősek lehetnek, mint az autóversenyek esetében.
Keresik az utánpótlást
Nem csak a támogatókat, a pilótákat is keresik: az első évben még meghívásos alapon működött a sorozat, jövőre pedig már csak azok indulhatnak, akik az idén legalább hat versenyen részt vesznek. Az újak bekapcsolódását egy úgynevezett kvalifikációs tábor biztosítja, ahol a jelentkezők közül nemzetközi szakértőkből álló zsűri választ.
Magyarok a háttérben
Míg azt sokan tudják, hogy a verseny ötlete Besenyei Péter műrepülő világbajnoktól származik, és a nemzetközivé vált széria első versenyét is Magyarországon rendezték, a sportágnak épp gyökreinek köszönhetően számos egyéb magyar vonatkozása is van. Több pilótának is magyar menedzsere van, és egy hazai cég biztosítja minden futam teljes logisztikai, technikai hátterét.