Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

28 milliárdot követelnek a vasutasok

2007.12.14. 10:45
Két és félhavi átlagbért kér 35 ezer MÁV-alkalmazottnak a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete – értesült az Index. A szakszervezet szerint a MÁV Cargo ZRt. privatizálására kiírt pályázat vártnál nagyobb sikerrel zárult, és mivel ez a VDSZSZ-nek is köszönhető, a dolgozóknak jár a pénz. A szakszervezet alelnöke azt mondja, kifejezett követelést fogalmaztak meg, amit a jövő évi bértárgyalásba is beépítenek, ha kell. A két és félhavi pénzt először 3 milliárdnak számolta, később elismerte, hogy annál több. Szerintünk 28 milliárd, több, mint amennyival drágább volt a Cargo a vártnál.

Nem kérés volt ez, hanem követelés – reagált Bárány Balázs, a VDSZSZ érdekvédelmi alelnöke arra az értesülésünkre, hogy a szakszervezet a MÁV és a MÁV Start dolgozóinak két és félhavi átlagbért fizettetne ki a MÁV Cargo sikeres privatizációja nyomán. Összesen 35 ezer embernek kértek nagyjából 3 milliárd forintot, mondván: a privatizációs pályázat a vártnál sokkal eredményesebb volt.

Számításaink szerint azonban a MÁV és a MÁV Start dolgozóinak két és félhavi bére ennél sokkal több. Mivel a szociális és adómentes, béren kívüli juttatásokkal együtt a MÁV évi 134,5 milliárd forintot költ több mint 36 ezer munkavállalójának a fizetésére, hogy ez az összeg 28 milliárd forint lenne. Bárány Balázs felvetésünkre elismerte, hogy a 3 milliárd valóban kevés, bár a 28 milliárdos összeget túlzónak ítélte.

Szerepet vállalnak a sikerben

A legoptimistább becslések is csak 80 milliárd forint körüli vételárról szóltak, ehhez képest a MÁV Cargóért 102,5 milliárdot ajánlott a GYSEV és az osztrák vasút tulajdonában lévő Rail Cargo Austria, mondja Bárány. Az alelnök szerint ezért jár a pénz, valamint azért, mert a sikeres tranzakcióban a VDSZSZ is szerepet vállalt. Ezzel kapcsolatos kérdésünkre Bárány azt mondta, is azt támogatták, hogy a későbbi győztesnek adják el a Cargót, mert "hagyományosan jó kapcsolatot ápolnak" az ÖVB szakszervezetével.

A követelést december elején fogalmazták meg, de még nem kaptak érdemi választ a MÁV vezérigazgatójától, mondta az alelnök. Azért Heinczinger Istvántól követelik a pénz kifizetését, mert ő a MÁV vezérigazgatójaként a tulajdonos képviselője a MÁV Startnál is. A követelést a jövő évi bértárgyalásokba is beépítik.

A két és félhavi bérrel a MÁV és MÁV Start dolgozói még így is kevesebb pénzhez jutnak, mint a MÁV Cargo alkalmazottai, mondta a VDSZSZ alelnöke. Ők ugyanis a privatizációs pályázat értelmében féláron juthatnak a cég részvényeinek 5 százalékához, amit a vevő háromnegyed éven belül teljes piaci áron megvásárol tőlük. A 28 milliárd forint azonban így is több, mint amennyivel drágább volt a Cargo a legmagasabbnak gondolt, 80 milliárd körüli ajánlatnál.

Máshol nem volt ilyen

A szakszervezeti alelnök elismeri, hogy nem hallott más ágazatokban olyan privatizációs eljárásról, ahol a szakszervezetek hasonló követelésekkel álltak volna elő, de "ez valószínűleg inkább csak az én tudatlanságom miatt van".

Bárány szerint többek között az adta az ötletet a levél megírásához, hogy a privatizációs eljárás kezdetén maga Kóka János javasolta még miniszterként azt, hogy az értékesítés során minden vasúti dolgozó vehessen 15 százaléknyi MÁV Cargo-részvényt. A 15 százalék azonban időközben 5 százalékra szűkült, és a nem Cargo-dolgozó MÁV-alkalmazottak kikerültek ebből a körből, ennek nyomán írta meg levelét a VDSZSZ.

A szakszervezeti követelésről lapunk megkérdezte a MÁV Zrt.-t. A vasúttársaság sajtóosztályán a csütörtökön írásban elküldött kérdésünkre pénteken azt közölték, hogy legkorábban a jövő héten tudnak válaszolni.