Business Talks '24
Üzleti konferencia
Hétfőn lépett hatályba a regisztrációs adóról szóló törvény decemberben elfogadott módosítása. A személygépkocsik esetében az adótételek az inflációs prognózisnak megfelelően átlagosan 6,1 százalékkal emelkednek, a hibrid meghajtású autók és a muzeális járművek esetében viszont változatlan – 190 ezer, illetve 380 ezer forint – marad az adóteher.
A motorkerékpárok adótétele sem módosult: a műszaki tulajdonságoktól függően továbbra is 20 és 230 ezer forint között változik. A regadótábla újabb oszloppal bővült, mostantól ugyanis az Euro 2-esnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt, tehát 10 évesnél öregebb gépjárművek is forgalomba helyezhetők. Esetükben az alap adótétel 60 százalékkal emelkedett.
A magasabb teher ellenére a külföldről használt autót vásárlóknak ugyanannyit vagy kevesebbet kell fizetniük a forgalomba helyezésért. Az Európai Bíróság döntése nyomán ugyanis módosították az avultatási táblát. Eszerint például egy kétéves gépjárműnél az alap adótétel 72 százalékát kell megfizetni a korábbi 80 helyett, míg a húszévesnél idősebb autóknál mindössze a tizedét.
Az Európai Bíróság október elején visszamenőleges hatállyal semmisítette meg a magyar regisztrációsadó-törvény más tagállamokból hozott használt autókat diszkrimináló szabályait. Ennek köszönhetően várhatóan több mint hatvanezer autó után több milliárd forintot lehet majd visszaigényelni.
A visszaigénylésre február 15-től, tehát jövő csütörtöktől fél éven át van lehetőségünk. Nem a teljes összeget kapják vissza az érintettek, hanem a befizetett és a jelenleg hatályos szabály alapján fizetendő adó különbözetét, viszont kamatot is fizet az állam. Az igényléshez csatolni kell a rendelkezésre álló okmányokat, vagyis a számlát, az adásvételi szerződést és az adóigazolást. Ha nem a lakóhelyén vette meg valaki az autót, nem a lakóhely, hanem a vásárlás helye szerint illetékes fővámhivatalhoz kell a kérelmet benyújtani – mondta egy tévéműsorban Sipos Jenő, a VPOP szóvivője.
Tavaly az előzetes adatok szerint húszezer használt autót hoztak be Magyarországra, az idén ennek akár a duplájára is lehet számítani – mondta a Napi Gazdaságnak Győző Gábor, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A használtautó-behozatal növekedésére számít Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke is, aki szerint az új avultatási tábla továbbra sem felel meg teljesen az uniós követelményeknek.
A szakértő úgy véli, az avultatásnál figyelembe lehetne venni a lefutott kilométerek számát és az esetleges sérüléseket is. A pénzügyi tárca szerint viszont a további tényezők figyelembe vétele visszaélésre adna lehetőséget, a kilométerórát például előre lehet pörgetni. Fojt szerint a közlekedésfelügyelet a behozott gépjármű kötelező átvizsgálásakor felírhatná az óra állását, így elejét vehetnék a csalásoknak.
Business Talks '24
Üzleti konferencia