Vita a regisztrációs adó módosítása körül

2004.02.26. 12:24
Néhány nappal a hatályba lépése után szükségessé vált a regisztrációs adóról szóló jogszabály módosítása: a parlament költségvetési bizottsága szerda este egyhangúan elfogadta az új táblázatot. Az újautóimporőrök példa nélkülinek tartják az esetet, a használtgépjármű-kereskedők további enyhítéseket várnak.
A parlament költségvetési bizottsága egyhangúan elfogadta a regisztrációs adó módosítására vonatkozó javaslatot. Fontos tétele a módosításnak, hogy a 2003. november elseje és 2004. február elseje között behozott, még forgalomba nem állított gépjárművek után (az eddigi rendelkezésekkel ellentétben) nem kell megfizetni a regisztrációs díjat, ha már kifizették utánuk a fogyasztási adót.

A környezet védelmében...

A Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szervezete (GÉMOSZ) szerda délelőtti sajtótájékoztatóján példa nélkülinek nevezte a négypárti egyetértést. A szervezet álláspontja szerint elképesztő, hogy egy olyan határozatot, amelyet két és fél éves tárgyalás előzött meg, semmissé lehet tenni két hét alatt utcai demonstrációkkal.

Az egyesület vezetése úgy látja, hogy a regisztrációs adó eddigi tételei megfelelőek voltak, hiszen azok a környezetvédelmet tartották szem előtt, amely - mint azt a sajtótájékoztatón kiderült - a GÉMOSZ számára is az elsődleges szempont, ám véleményük szerint ezután az államkassza bevételei is csökkenni fognak. Egyes autóimportőrök felvetették azt az ötletet, hogy vonuljanak ki tüntetni a Parlament elé, hiszen úgy látják, hogy a történtek után ennek az akciónak több értelme lenne, mint megfontoltan tárgyalni.

Az Opel képviseletében jelen lévő Dános András szerint nem ez a megoldás, a demonstráció a használtautó-kereskedők eszköze. "Nem vagyunk egy súlycsoportban" jelentette ki, utalván a GÉMOSZ álláspontjára, mely szerint amíg az újautó-importőrök harmincezer embernek adnak munkát, s tavaly kétszázmilliárd forinttal növelték az államkassza bevételeit pusztán az áfa és fogyasztási adók befizetése révén, addig a használtautó kereskedők néhány száz, alig-alig adózó bt. csoportosulása.

Gazdasági veszélyek

Dános András a jelenlévők közül elsőként nem a környezetvédelmi megfontolásokra, hanem az adótábla módosításából fakadó gazdasági veszélyekre hívta fel a figyelmet. Dános szerint az, hogy egy komoly szakmai egyeztetéssel összehozott regisztrációs adótáblát pár hét alatt gond nélkül semmissé lehet tenni, üzenet a külföldi befektetők felé, ami nyílván le fogja törni a komoly vállalatok befektetési kedvét.

A sajtótájékoztatón többször roncsautóknak nevezték az Euro 3-as normát nem teljesítő gépjárműveket, s fontosnak tartották megemlíteni, hogy ezek várható lerobbanása, illetve a roncsok eltüntetése is az államkasszát, s ezen keresztül az adófizetők pénztárcáját fogja terhelni.

A több száz hazai használtautó-kereskedőt tagjai közt tudó Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) ugyanakkor nem osztja a GÉMOSZ álláspontját. A szervezet szerint a regisztrációs adó jelenlegi formájában nem életképes, csak egy kereskedői szervezet véleményére épült a PM tavaly őszi előterjesztése. Ez többek között veszélybe sodorta a belőle tervezett költségvetési bevétel realizálását, valamint környezetvédelmi köntösbe burkolva próbálta egy szűk lobbi-érdeknek alávetni a magyar autópiacot, hangzik az MGOE sommás véleménye.

Az a roncs, aki mondja

Mint az MGOE közleményében emlékeztet rá, az Euro 2-es szabványt teljesítő autókat leginkább 1996. után gyártották, s tavaly itthon néhány típus esetében KFF-engedéllyel még újként is megvásárolhatóak voltak, tehát közel sem nevezhetők roncsautóknak.

A hazai gépjárművek átlagéletkora 11,2 év, ami jóval magasabb, mint az Euro 2-es autók maximum nyolc éves kora, tehát még a legrosszabb esetben is frissítenék a használt autók a hazai autóparkot. A szervezet utalt arra, hogy kevesebb mint két év múlva bevezetik az Euro 4-es normákat, így ha a GÉMOSZ tartja az álláspontját, akkor a most újonnan eladott autók 2006. első napjától gépjárműhulladékká vállnak.

A nevezetes ítélet
"The first paragraph of Article 95 of the Treaty precludes the levying of a (...) car tax, in so far as the amount charged as such a tax on a used car imported from another Member State exceeds the amount of the residual tax incorporated in the value of a similar used car already registered in the national territory."
(Az alapszerződés 90-es cikkelyének első paragrafusa szellemében a más tagállamból származó használt autókra kiszabott - regisztrációs - adó összege nem haladhatja meg azt a legnagyobb összeget, amely a hasonló belföldi autó értékében az eredeti adóból arányosan megmaradt.)
Az MGOE szerint a hatályos adótábla 5-15-szörös, a készülő 3-5-szörös plusz adóterhet jelent a használtautók számára. Bár az új változat kedvezőbb, mint a régi, a szervezet csak ideiglenesnek tekinti azt, s egy újabb, százalékos alapon bíráló végleges regisztrációs adótábla kidolgozását kezdeményezi. A szervezet szerint a tényleges érték szerinti arányosítás lenne harmóniában az EU-s alapelvekkel, melyet egy precendens értékű per ítélete (2002. 09. 19., C-101/00 Tulliasiamies v Antti Siilin) is alátámaszt.

Mint azt már megírtuk, elkészült a jelentősen módosult a regisztrációs adós táblázat. Az új rendszer három kategória helyett nyolcat alkalmaz, s megkülönbözteti az új Euro-3-ast és a használtat, valamint Euro-2-es autókat. A használt személygépkocsik esetében - figyelembe véve az avulást - az újénál húsz százalékkal alacsonyabb összeget fizettetnének a vásárlóval. A környezetvédelmi szempontból nem elég korszerű, Euro 2-es autók után viszont ez utóbbihoz képest ötven százalékkal többet kellene fizetni.

A módosított adótábla (összegek ezer forintban)
Lökettérfogat határokÚj Euro 3Használt Euro 3Euro 2
1.0 benzin-1.3 dízelig10080120
1.0-1.4B és 1.3-1.5D150120180
1.4-1.6B és 1.5-1.7D200160240
1.6-1.8B és 1.7-2.0D325260390
1.8-2.0B és 2.0-2.5D450360540
2.0-2.5B és 2.5-3.0D650520780
2.5-3.0B és 3.0-3.5D10008001200
3.0B és 3.5D felett150012001800
Egyéb szgk.909090
Muzeális szgk.-200200