Békéscsaba nagyon messze van

2008.05.05. 07:14
Elfogadható magyarázat még mindig nincs arra, miért éppen az ország legtávolabbi csücskében lévő, autósztrádáktól távol eső Békéscsabát jelölték ki az egyedi regisztrációs adóval kapcsolatos eljárások lefolytatására.

Az azonban biztos, egyelőre lassan indul be az ügymenet. Április elsejétől van lehetőség arra, hogy az adótáblázattól eltérő összeget alkudjon ki az autó forgalomba helyezője, ha úgy látja, külföldről behozott kocsija rosszabb állapotban van (nagyobb mértékben amortizálódott), mint azt a kora indokolná.

Eddig mindössze két kérelem érkezett: egy Mercedes és egy Chrysler tulajdonosa kérte az alacsonyabb regisztrációs adó kiszabását. A néhány hétig tartó vizsgálati folyamat elindult, ezt követően derül ki, hogy a kérést jogosnak ítéli-e, és mekkora adótételt állapít meg a vámhatóság.

Napi 10-14 kérelemre számít Lovas Károly Róbert, a Nemzeti Közlekedési Hatóság főigazgatója. Mint a Világgazdaságnak elmondta, ezt a korábbi autóbehozatali szokások, illetve a vám- és pénzügyőrség tájékoztatására alapozva lehet prognosztizálni. Békéscsabán a meglévő vizsgálóállomásukat jelölték ki erre a célra. Kezdetben ez is megfelel - a szokásos munka mellett napi négy autó átvizsgálására jelenleg elegendő a kapacitás -, de ha felfutnak az igények, pluszforrásokat szeretnének kapni. Ez esetben új telephelyre és további létszámra lesz szükség.

Igényüket - számításokkal alátámasztva - már benyújtották a közlekedési tárcához, ám választ egyelőre nem kaptak. Egy-egy ilyen - a regisztrációs adó megállapításához kapcsolódó - átvizsgálás jóval szélesebb körű, mint a szokásos műszaki ellenőrzés. Információt kell például szerezni arról, hogy az autó komputere milyen adatokat tárol, belenyúltak-e a rendszerbe, babráltak-e a kilométerórával. A hajtásláncot is alaposan átnézik - bár szét nem szedik, s azt is megvizsgálják, hogy az egyes elemeket (például üvegeket, gumiabroncsokat) mikor gyártották, a fékbetét mennyire kopott. Nézik, hol van (volt) törés, csere, karcolás a karosszérián. Ellenőrzik az akkumulátort és a belső kárpit állapotát is. Úgy kalkulálják, hogy 2-2,5 órát biztosan igénybe vesz egy ilyen átvilágítás.

A műszaki szemle eredményét a békéscsabai fővámhivatal kapja meg, ez az intézmény dönt arról, a kapott adatok alapján jogosnak ítéli-e az adómérséklési kérelmet. Mint a vám- és pénzügyőrségtől megtudtuk, külön forrásokat nem kellett fordítaniuk e célra, ugyanis "mind a személyi, mind a technikai feltétel adott volt Békéscsabán, ezért is esett a választás a városra".

Többen felvetették azt a félelmet, hogy a vámhatóság a szakvélemény alapján "hasra ütéssel" állapítja meg a kiszabandó adótételt, ám ezt kérdésünkre határozottan cáfolta Tánczos Zoltán vámigazgató-helyettes. Mint mondta: a kapott értékelést öszszevetik az autósok által jól ismert Eurotax katalógussal, és annak alapján számítják ki, milyen mértékben csökkent a jármű értéke. Ehhez igazodva mérséklik a regisztrációs adó összegét.