Regadó-ügy: az átvert tulajdonosnak kell fizetnie

2005.12.30. 08:50
Szorul a hurok a regisztrációs adó befizetését elmulasztó használtautó-kereskedők nyaka körül, a teljes körű ellenőrzésre alkalmas online megoldás híján az adócsalásra azonban csak jóval a gépkocsi forgalomba helyezése után derülhet fény. A jogtalanul forgalomba helyezett autó tulajdonosa hiába nem tud az adócsalásról, az újbóli forgalombahelyezéshez fizetnie kell, írta a Napi Gazdaság.
A járművek forgalomba helyezése előtt a regisztrációs adó be nem fizetése viszonylag könnyen kivitelezhető a jelenlegi rendszerben, ahol az okmányirodáknál egy egyszerű pecsétes - vagyis könnyen hamisítható - igazolás bemutatásával lehet intézni a járművek forgalombahozatalát, írta pénteki összeállításában a Napi Gazdaság.

Az okmányirodák pedig csak eseti jelleggel kérnek adatot a vám- és pénzügyőrségtől (VP) a gyanússá váló gépkocsikról. A VP még nyáron javasolta a Belügyminisztériumnak az online kapcsolat kialakítását, ezáltal a gépjárművek forgalomba helyezési és az ehhez kapcsolódó regisztrációsadó-fizetési folyamat zárttá tételét, mondta akkor a gazdasági lapnak Sipos Jenő, a VP szóvivője.

Az azonnali kontrollt lehetővé tevő online kapcsolat helyett azonban most is csak havi adatszolgáltatást vezetnek be, derült ki a Pénzügyminisztérium szerdai sajtótájékoztatóján. A kéthetes csúszással havonta megvalósuló adatszolgáltatás révén a forgalomba hozatalt követően körülbelül két hónappal derülhet fény az esetleges adócsalásra, aminek köszönhetően jelentősen mérséklődhet a jövőben a csalások száma, tudta meg a Napi Gazdaság a VPOP sajtóosztályán.

Az ezt követően induló büntetőeljárás hatósági szakasza átlagosan fél évig tart, amit a bírósági szakasz követ. A jogtalanul forgalomba helyezett autó tulajdonosa pedig általában mit sem tud az adócsalásról. Amennyiben viszont használni szeretné gépkocsiját, kénytelen jogszerűen forgalomba helyeztetni, illetve ennek feltételeként befizetni a regisztrációs adót.

Elvileg visszakövetelheti az illető a kérdéses összeget a gépkocsi eredeti eladójától polgári peres eljárás keretében, erre azonban még nem nagyon volt példa. Ezen kívül a bírósági szakaszban használt autók esetében lehetőség nyílik akár az adó összegének megtámadására is. Mint azt az Index hónapokkal ezelőtt megírta, nem csak a korosabb, de az 1-2 éves használt autók után is az unió szerint jogosan kérhető összeg többszörösét követeli a vámhatóság.

Mint azt a vámhatóság sajtóosztályától a Napi Gazdaság megtudta, továbbra is az online, vagyis az azonnali ellenőrzés kialakítása a cél, a jelenlegi informatikai feltételek viszont ezt nem teszik lehetővé. Jelenleg több mint száz eljárás zajlik, a kárérték eléri a 300 millió forintot.

Sipos Jenő korábbi nyilatkozata alapján azonban e szám jelentős növekedésére lehet számítani a rendszeres adatcsere folytán. Egy-egy autó esetében a regisztrációs adó "elbliccelésével" több százezer, akár félmillió forintot is spórolhatnak az elkövetők, akik sok esetben szervezett keretek között végzik e tevékenységet.

Mintegy 50 millió forintos adóhiányt állapított meg a nyomozó hatóság egy, a regisztrációsadó-csalásra specializálódott bűnszervezetnél novemberben. Az elkövetők szakemberek számára is nehezen beazonosítható hamisítványokkal igazolták az adó megfizetését.

Érthetetlennek tartja Bakó Zoltán, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének titkára, hogy miért nem hozott már létre a pénzügyi kormányzat online összeköttetést az okmányirodák és a vámszervek között. A Pénzügyminisztérium az egyesületnek októberben még őszi bevezetésről tett ígéretet.

Bakó ugyanakkor hozzátette, hogy a csalások száma minden bizonnyal így is jelentősen csökken majd, az elkövetők viszont többhetes "haladékot" kaptak a kormányzattól. A regisztrációs adó elcsalása jelentős veszteséget okoz a tisztességesen működő használtautó-kereskedőknek, mivel a csalók több százezer forinttal mehetnek a piacon reálisnak mondható árak alá.