Módosulhat a regisztrációs adó

2004.02.25. 09:33
Néhány héten belül módosulhat a regisztrációs adóról szóló törvény: a javaslatról ma tárgyal a költségvetési bizottság. A négypárti konszenzuson alapuló tervezet szerint "széthúzzák" az adótáblát. Az új autókkal kereskedők tiltakoznak.
Sikeresen lobbiztak a használtautó-kereskedők: elkészült és több ponton jelentősen enyhült az új regisztrációs adótábla. A Világgazdaság információi szerint a módosító indítvány a korábbi, három motortérfogat szerinti kategória helyett nyolcat tartalmaz, és elődjénél jóval árnyaltabb. Az előterjesztők - a hazai autóvásárlási szokásokhoz alkalmazkodva - kedvezőbb adómértékeket javasolnak a kisméretű gépkocsikra.

A használt olcsóbb lesz

A használt személygépkocsik esetében - figyelembe véve az avulást - az újénál húsz százalékkal alacsonyabb összeget fizettetnének a vásárlóval. A környezetvédelmi szempontból nem elég korszerű, Euro 2-es autók után viszont ez utóbbihoz képest ötven százalékkal többet kellene fizetni. A legkisebb kategóriába tartozó kocsik adója ezen elv szerint 100, 80, illetve 120 ezer forint lenne, a legnagyobb hengerűrtartalmú autóké pedig 1,5, 1,2, illetve 1,8 millió forint. Az adótáblák összevetéséből az is kiderül, hogy az új autókra nagyobb adót vetnének ki, mint ami a hatályos törvényben szerepel.

Az új autókkal kereskedők 75 százalékát képviselő szakmai szervezet, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) értetlenül áll a törvénymódosítás előtt. A regisztrációs adó bevezetése előtt másfél-két évig egyeztetett a szakma az érintett minisztériumokkal - mondta lapunknak Gablini Gábor, a szervezet elnöke. Korrektnek tartották a kialakult adótáblát, amely magasabb tétellel "bünteti" a környezetvédelmi szempontból elavult gépkocsikat.

Nem érti a szakma

Nem érti a szakma - tette hozzá -, hogyan lehet most két hét alatt lesöpörni az asztalról az ország érdekeinek is megfelelő törvényt, és háttérbe szorítani a környezetvédelmi megfontolásokat. A számok magukért beszélnek: tavaly 200 ezer új autó talált gazdára Magyarországon, ám az öreg kocsik nagymértékű behozatala miatt a járműpark átlagéletkora nem javult, továbbra is csaknem eléri a 12 esztendőt. Nem elfogadható ennek fényében az sem, hogy a módosítási javaslat újból engedné az Euro 2-es motorral szerelt autók importját, amelyeket már Romániából és Lengyelországból is kitiltottak.

A négypárti konszenzussal megfogalmazott előterjesztést ma vitatja meg az Országgyűlés költségvetési bizottsága. Ha a képviselők általános vitára alkalmasnak tartják az anyagot, és nem érkezik hozzá módosító indítvány, a jövő héten tárgyalhatja a parlament, és két héten belül hatályba is léphet. A Világgazdaság értesülései szerint a Pénzügyminisztérium 63 milliárd forintot vár a büdzsébe az első hónapban még élő fogyasztási adóból és a februártól hatályos regisztrációs adóból.