Ödön
1 °C
11 °C

Kevesebben nyüzsögtek a reptereken

2008.09.22. 07:48
Idén a nyári hónapokban szinte valamennyi európai reptéren kevesebben fordultak meg, mint egy évvel korábban, a magas kerozinárak tehát érzékenyen érintették a légitársaságok és a reptér-üzemeltető cégek forgalmát, utóbbiak, így a Budapest Airport is különféle kedvezményekkel igyekszik Ferihegyre csábítani a légitársaságokat.

Korábban a légitársaságok költségei 20-25 százalékát fordították üzemanyagra, ez mostanra eléri a 40 százalékot. A magas kerozinárak viszont nem csak az európai légitársaságok működését vetették vissza, hatással voltak a reptér-üzemeltetők eredményeire is.

A frankfurti repülőtér forgalma 4 százalékkal, a londoniaké 1,7 százalékkal mérséklődött augusztusban, s ez a folyamat a Budapest Airport (BA) Zrt. által üzemeltetett ferihegyi repülőtéren is megfigyelhető volt - mondta Szollár Domokos, a BA szóvivője. Idén augusztusban Ferihegyen 947,6 ezer utas fordult meg, ami 96,4 százaléka az egy évvel korábbinak, s hasonló mértékű csökkenést mutatkozott júliusban is. Júniusban valamivel kedvezőbb volt a kép, ekkor csak 1,7 százalékos volt a mérséklődés. Kettős szorítóba kerültek a légitársaságok.

A magas kerozinárak miatt jelentősen nőtt a költségszint, a lassuló európai gazdaság pedig a kereslet visszaeséséhez vezetett. Ez volt jellemző Magyarországon is. A turisztikai utasok forgalmának csökkenését jelzi, hogy augusztusban csupán 211 ezren utaztak a diszkont-légitársaságok járatain, míg egy évvel korábban számuk meghaladta a 230 ezret.

A teljességhez tartozik, hogy a fapados társaságok 2007-ben jó nyarat tudhattak magukénak. A légitársaságok igyekeznek megoldást találni a kialakult helyzetre, leginkább a járatok számának csökkentésével és kisebb gépek üzemeltetésével reagáltak a helyzetre. A Germanwings Budapest-Köln között heti 12-ről 11-re, az Alitalia a Milánó-Budapest vonalon heti 21-ről 14-re, a Brussels Airlines pedig a magyar és a belga főváros között 12-ről 9-re csökkentette járatai számát.

Ennek következtében Ferihegyen 2007 nyarához képest 6-7 százalékponttal volt kevesebb a gépmozgás, míg például ez tavaly augusztusban meghaladta a 12,2 ezret, addig az idén már csak 11,3 ezer le- és felszállás volt Ferihegyen.

A légitársaságok a kevesebb járat üzemeltetése mellett a kisebb gépek bevonásával igyekeznek javítani költséghatékonyságukon. A Czech Airlines például a korábbi Boeing 737-es gépei helyett kisebb légcsavaros ATR típusú járműveket állított "hadrendbe". Szakemberek szerint egyébként talán a légitársaságok konszolidációja jelentheti a megoldást, aminek eredményként Európában - a gépjárműgyártó iparághoz hasonlóan - körülbelül 3-4 konszern jönne létre, ezek egyike például a Lufthansa körül alakulhat ki.

A reptér-üzemeltető cégek, így a BA is természetesen megérzi a forgalom visszaesését, és bár az ezzel kapcsolatos részleteket nem árulta el a szóvivő, de azt kiemelte, hogy ezek a vállalkozások rövid távon nincsenek olyan mértékben kitéve a légi közlekedés hullámvölgyeinek, mint a légitársaságok, s a jelenlegi válságot is túl fogja élni az iparág.

Tehát a hosszú távú működés sikere érdekében 65 milliárd forintot meghaladó fejlesztést hajt végre a BA 2011-ig Ferihegyen. A reptér egyébként a helyzet megoldását nem az árak csökkentésben látja, hanem a légitársaságoknak nyújtandó különféle kedvezményekkel igyekszik élénkíteni Ferihegy forgalmát, s emellett közös járatfejlesztéseken dolgozik a légitársaságokkal és a turisztikai cégekkel - tette hozzá Szollár Domokos.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?