Nehéz évük volt a sörgyártóknak

2008.05.16. 07:42
Mintegy 4,7 százalékkal, 7,7 millió hektoliterre növelték tavaly termelésüket a hazai sörgyártók, de a cégek így is nehéz évet tudhatnak maguk mögött - jelentette ki Sívó Imre, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (MSSZ) elnöke az iparági éves jelentés értékelésén.

A hazai piac csak három százalékkal (7,33 millió hektoliterre) bővült, vagyis az elmúlt évi növekedés jelentős részét a kivitel adta. A társaságok 55 százalékkal exportáltak többet az egy évvel korábbinál, de a kiszállítások részaránya ezzel együtt is meglehetősen alacsony (ötszázalékos) maradt a teljes forgalmon belül.

A cégeknek tavaly a jelentős költségnövekedés okozta az egyik legnagyobb gondot, mivel többletkiadásaikat csak részben háríthatták át a fogyasztókra. Az agrártermények (árpa, komló) 50-100 százalékkal drágultak, de a többi alapanyag ára is emelkedett. Az iparág összesen 33 százalékkal (6,5 milliárd forinttal) fordított többet beszerzésekre, miközben a sörök árát - korábbi nyilatkozatok szerint - csak 5-15 százalékkal sikerült növelnie.

A drágítást nehezítette, hogy a fogyasztók körében a vásárlási kedv az elmúlt év második felében rohamosan csökkent. További kedvezőtlen tendencia, hogy a fogyasztás az olcsó árkategóriába tartozó termékek felé tolódott el. Az iparág eredményeit rontotta, hogy az elmúlt évben ismét jelentősen nőttek a cégek közterhei.

A szövetség egyértelmű túladóztatásként értékeli, hogy a vállalatok tavaly már 62,3 milliárd forintot (az előző évinél 3,5 milliárddal többet) fizettek az államkasszának. A bővülés elsősorban a termékdíjból és a jövedéki adóból származott. A társaságok ugyanakkor a tegnapi tájékoztatón nem közöltek konkrét adatokat a múlt évi eredményeikről.

Az ACNielsen tavaly decemberi adatai szerint a piacvezető szerepet a Brau Union Hungária Sörgyártó Nyrt. foglalta el a Dreher Sörgyárak Zrt. és a Borsodi Sörgyár Zrt. előtt. (Az iparág negyedik meghatározó szereplőjének a Pécsi Sörgyárak Zrt. számított.)