Spóroljon a regisztrációs adón!

2005.01.11. 08:17
Újból vitatéma lett a regisztrációs adó áfája. A Renault által kínált lehetőség költségcsökkentést jelenthet, ám a Pénzügyminisztérium óv az adóelkerüléstől.
Ismét áll a bál a regisztrációs adó körül. A tavalyi viták után a jogalkotók új szabályozást hoztak, ám ennek megszövegezésében is maradt olyan pont, amely többféleképpen értelmezhető. A jogszabály szerint ugyanis a regisztrációs adót akkor kell megfizetni, amikor a gépjárművet forgalomba helyezik. Ha ez a kereskedőnél vagy a finanszírozónál történik, a regisztrációs adó közös számlán jelenik meg, tehát áfával együtt számlázzák ki. A jogszabály értelmében akkor is áfaköteles a regisztrációs adó, ha a forgalomba helyezés időben elválik ugyan az értékesítéstől, de ugyanannál az adóalanynál jelentkezik.

Jogalkotók

Ezt a megfogalmazást a jogalkotó hangsúlyozottan a márkakereskedők közötti gépjármű-átadások megkönnyítése céljából emelte be a jogszabályba, így ugyanis a kereskedők közötti adásvételkor nem kell áfát fizetni. Van olyan márkakereskedő viszont, amelyik a jogszabály alapján úgy vélekednek: akkor is áfamentessé tehető a regisztrációs adó, ha a forgalomba helyezést maga a gépjárművásárló végzi.

Az ügy jelentőségét jól mutatja, hogy a regisztrációs adó áfájának elhagyása egy átlagos kocsinál 30-50 ezer forint árcsökkenést lehet elérni (nagyobb kategóriájú autóknál ez jóval 100 ezer forint fölött lehet). Ez egyes vélekedések szerint a versenyt is torzíthatja. Az adózás rendjéről szóló jogszabály értelmében a jogokat rendeltetésszerűen kell gyakorolni, márpedig a kifejezetten adómegkerülési szándékkal alkalmazott megoldások nem minősülnek rendeltetésszerű joggyakorlásnak - figyelmeztet Oszkó Péter, a Deloitte adópartnere. Szerinte az adóhatóság az ilyen esetekben a regisztrációs adó áfáját behajtatja, ám mivel adóhiányt állapít meg, nem elképzelhetetlen a márkakereskedő bírságolása, pótlékolása sem.

A Renault Hungária Kft.-nél azonban lényegében a törvényben lévő ellentmondások miatt döntöttek úgy, hogy autóik árlistáját január elsejétől a regisztrációs adó áfája nélkül is közzé teszik. Ezzel a cég meghagyja a vásárlónak a döntési szabadságot, hogy saját maga rendelkezzen az autó forgalomba helyezéséről, az azzal járó terhekkel együtt. Az egyik lehetőség a hétköznapi megoldás, amikor a vevő a kocsiért és annak márkakereskedő által való forgalomba helyezéséért fizet, majd rendszámmal ellátva viheti haza új autóját.

Beépül

Ez esetben a márkakereskedőt sújtó regisztrációs adó beépül vagy a gépkocsi árába, vagy a forgalomba helyezés költségeibe, megemelve a kocsi vagy a forgalomba helyezési szolgáltatás áfaalapját. A másik megoldás, hogy a vevő nem kéri a forgalomba helyezést, hanem magára vállal minden eljárást és azok költségeit. Az áfakülönbség - attól függően, hogy a jármű a regisztrációs adó melyik kategóriájába tartozik - 31,5 ezer és 472,5 ezer forint között lehet.

Ezt Tóth Gábor, a Renault pénzügyi és adminisztratív igazgatója, valamint Bozsik Tamás főkönyvelő azzal magyarázza, hogy az új autó értékesítésekor ha a márkakereskedő megbízást kap annak forgalomba helyezésére, akkor a regisztrációs adó alanyává válik és a felmerült adót egyéb ráfordításként el kell számolnia, amelyet azonban beépít szolgáltatásába, növelve annak áfaalapját.

Ha viszont a vevő maga akarja üzembe helyezni autóját, az adóalany megváltozik és az lesz az, akinek a nevére a forgalomba helyezést kezdeményezik. Ebben az esetben a regisztrációs adó befizetését nem terheli áfa, hiszen az adóigazolás azt nem tartalmazza. A Renault álláspontja szerint a jelenleg érvényes regisztrációs adó több ponton nincs összehangolva az áfa- , illetve a számviteli törvénnyel, amiből adódóan a vevőik jogosan élhetnek ezzel a vételi konstrukcióval is.

Nincs akadály

Hozzáteszik: a fogyasztóvédelmi törvény egy áru vagy szolgáltatás értékesítésére vonatkozó előírásainak is megfelel, hogy csak az új autó listaárát, valamint az azt közvetlenül sújtó adókat tüntetik fel és a forgalomba helyezés költségeit illetően kétféle adatot is közölnek. A Renault álláspontja és a belügyi, valamint a gazdasági tárca általuk megkeresett illetékeseitől kapott tájékoztatás szerint nincs törvényi akadálya annak, hogy az új autó tulajdonosa maga intézze az üzembe, illetve a forgalomba helyezést.

A Renault illetékesei szerint ez nem adókikerülés, hanem pusztán a regisztrációs adóról szóló törvényből fakadó egyik lehetőség, amelynek kihasználásával a vásárló, ha vállalja a rendszám beszerzésével járó pluszügyintézést, akkor kevesebbért is hozzájuthat a járműhöz.

A Renault pénzügyi szakemberei még időben, többször is jelezték a törvényalkotóknak a joghézagot és az ellentmondásokat, de a véleményüket nem vették figyelembe. A Pénzügyminisztérium (PM) illetékesétől kapott tájékoztatás szerint atipikus az az eset, hogy a vevő nem kéri új autója forgalomba helyezését és magára vállalja az ezzel járó ügyintézést és költséget. A PM szerint: „ha az ügylet körülményei arra engednek következtetni, hogy az ügylet tartalma és annak megvalósulási módja közötti különbség pusztán arra irányul, hogy az adóteher csökkenthető legyen, az adóhatóság a konkrét eset körülményei alapján az ügylet adójogi következményeit annak tényleges tartalma alapján bírálhatja el".

Bevétel

Erre az évre 62,3 milliárd forintnyi bevételre számít a pénzügyi tárca a regisztrációs adóból; ez nem tartalmazza az ezt terhelő 25 százalékos áfát, az a számítások szerint csaknem 15,6 milliárd forint az áfabevételek között jelenik majd meg. Ez nyilván csökkenne, ha a vásárlók azt a konstrukciót választanák, amelyben maguk gondoskodnak a forgalomba helyezésről. A NAPI Gazdaság által megkérdezett, csaknem tucatnyi más autómárka vezérképviseletét ellátó cég illetékeseitől kapott válaszok szerint a márkakereskedőknél kínált új autók ára kétféleképpen jelzi a regisztrációsadó-tartalmat.

Az egyik megoldás, hogy az új autók bruttó ára az áfával növelt összegű regisztrációs adót is tartalmazza, a másik pedig az, hogy az árlistán az eladási ár mellett külön feltüntetik az áfával növelt regisztrációs adó összegét. A bruttó árat közlők azt hangsúlyozták, hogy ez egyrészt egyértelmű tájékoztatás a vevő számára arról, hogy mennyibe kerül ténylegesen az autóvásárlás, másrészt ebben az a szolgáltatás is benne van, amivel megkímélik a vevőt a forgalomba helyezés tortúrájától.