Erzsébet
1 °C
4 °C

Épülhet tovább az M6-os alagútja

2008.09.10. 11:25
Elkészült a független szakértői bizottság jelentés az épülő M6-os alagútomlásáról. A háromtagú bizottság – amely két tagja korábban Strabag-alkalmazott volt – azt állapította meg, hogy a Strabag által alkalmazott módszer jó, az omlást több, előre nem kalkulálható tényező együttes hatása okozta.

"Az omlás elképzelhető okai a vízbehatolás és ennek következményei, a két járat közötti pillér teherbírásának elvesztése, a kalottlábak (a kalott a járat felső, boltíves része) süllyedése és a párhuzamos fejtések egymásra hatása lehetnek... az omlás hirtelen következett be" – áll abban az M6-os alagútjainak az omlásáról szóló szakértői jelentésben, amelyet most hozott nyilvánosságra a kivitelező konzorcium. "A Bátaszék közelében található ’A’ jelű alagút beomlásáról és az alagútépítésről szóló független szakértői jelentés elfogadja és támogatja a korábbiakban választott új új osztrák alagútépítési módszer elveit" – olvasható a jelentésről kiadott céges közleményben.

Az M6-os Szekszárd-Bóly szakaszán épülő leghosszabb, 1300 méteres, A jelzésű alagút előbb július végén omlott be száz méter hosszan, majd volt még egy omlás augusztusban is. A szakhatóságok már az első omlást követően leállíttatták az alagút építését, és szakértői vizsgálatot kezdeményeztek.

Az omlás okainak feltárására alakult bizottság tagja Mecsi József, a Pécsi Egyetem Pollack Mihály Műszaki Kar dékánja, Bernd Gebauer (BG Ingenieur GmbH), és Jürgen Schwarz (Der Bundeswehr Universitate München) volt. A három szakértőből kettőről, Gebauerről és Schwarzról már augusztus végén kiderült, hogy korábban a Strabag dolgozói voltak, ennek ellenére tagjai maradhattak a függetlennek mondott szakértői bizottságnak.

Az M6/M60 Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszainak építésére és üzemeltetésére kiírt koncessziót elnyerő Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. (MAK) és Mecsek Construction Group (MCG) a szakértői jelentést kommentálva közölte: "folytatni kívánja az M6/M60 Autópálya Szekszárd-Bóly közötti szakaszán az alagútépítési munkálatokat, az azokhoz kapcsolódó tervezési, engedélyeztetési folyamatokat az elkészült független szakértői jelentés iránymutatásai alapján". A közlemény kitér arra is: az elvégzett vizsgálatok, tanulmányok, számítások és mérések alapján a független szakértői jelentés javaslatot ad a leállított fejtési munkálatok folytatására az „A” Észak és a „C” alagutaknál, a „D” alagút fejtési munkálatainak megkezdésére; és javaslatot ad a „B” alagút belső héjának készítésére is.

Az Index szerette volna megtudni a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a pécsi bányakapitányság véleményét a szakértői jelentésről és a bizottság összetételéről, valamint azt is szerettük volna megtudni, hogy mikor indulhat újra az építkezés. A bányakapitányság illetékeseit még nem értük el, az NKH írásban ígért válaszait várjuk. A közlekedési hatóság cikkünk megjelenése után órákkal annyit válaszolt: "A szakértői bizottságot az építettő bízta meg, az az építettő véleményét tükrözi, így számunkra közömbös, hogy kik a tagjai. Ez a szakértői vélemény nem minősül a ket. szerinti szakértői véleménynek, az eljárás során mérlegeljük a szakmaiságát, de a közlekedési hatóságot nem köti. Az anyagot megkaptuk, áttekintjük, de emellett figyelembe vesszük a biztonsági tiszt, a bányakapitányság, a tervező, és a hatósági szakértő véleményét is."

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?