Amiről eddig nem szóltak

2006.06.15. 10:55
A parlament elé terjesztett stabilizációs csomagban vannak olyan intézkedések, melyeket eddig nem jelentett be a kormány. Jelentősen emelkedik a gépjárműadó, a bérletpénz adómentessége azonban nem változik.
Az Országgyűléshez beterjesztett törvénymódosítási javaslat dzsungelében eddig be nem jelentett változásokra is lehet bukkanni - írta ma a Népszabadság. Ilyen a gépjárműadók jelentős emelése. Bár a miniszterelnök korábban már közölte, hogy emelkedni fog az átírási illeték, és változik a súlyadó rendszere - többet nem mondott. A gépjármű átírásának illetéke 20 százalékkal emelkedik, így egy ezerötös Suzukit ötezer forinttal drágábban lehet majd a nevünkre venni. Nagyobb terhet azonban a súlyadó jelent majd - a legroszszabbul a gyors és új autók tulajdonosai járnak.

Egyes kocsikra tripla súlyadó

Az új súlyadó nem a súly alapján mér majd (a régi teher kiváltsága csak a teherautókra és a buszokra marad) - ráadásként így dupla annyit fizethet majd az autós. A személygépkocsi-tulajdonosok számára az adó tulajdonképpen az értéket követi majd: a fiatalabb gépek birtokosai többet, az öregebbekkéi kevesebbet fizetnek majd - az oldtimer-tulajdonosok nagy előnyt élveznek. Az adót a kilowattban mért teljesítményre vetik ki. Új kocsiknál minden kilowattra 300 forint jut, ez egy lóerőre 220 forintot jelent. A tízéves autóknál azonban már ennek harmadából megúszható az adófizetés: mindez ismét az autópark elöregedéséhez vezethet.

Az új gépjárműadó mértéke
Az autó kora (év) Adó (Ft/kilowatt)
0-3 300
4-7 260
8-11 200
12-15 160
16- 120
Az adó azonban a lap számításai szerint majdnem minden kategóriában emelkedik, van, ahol a duplájára, akad, ahol a triplájára. A változással a legrosszabbul a városi sportkocsik tulajdonosai járnak: ők a viszonylag kis súly után eddig keveset fizettek, a nagy teljesítmény miatt ezután sokat fognak. A középluxus kategóriába tartozó 2,5-3 literes nagyobbacska autók tulajdonosai sem lehetnek maradéktalanul boldogok. Bár az ő kedvencük eddig az adófizetési szempontok szerint is súlyos darab volt, ezután még inkább így lesz. Az eddigi 16-18 ezer forint helyett akár 45-50 ezret is be kell majd fizetni évente egy ilyen autó után. Márpedig ebben esetben az se lehet nagyon vigasztaló, ha a Suzukik mostani 12-14 ezer forintos adója is felmegy egészen 22-24 ezer forintra.

A bérletpénz adómentessége nem változik

A sajtóban megjelent, a bérletpénz adókötelessé válásával kapcsolatos híreket a Pénzügyminisztérium cáfolja. A PM szerint a bérletpénz adómentes juttatásnak minősül, ennek megváltoztatását nem tervezik. A munkavállaló számára a BKV bérlet és a munkábajárás költségtérítése adómentes béren kívüli juttatásnak minősül a hatályos személyi jövedelmadó törvény szerint, és ugyanez a szabály marad érvényben a következő évre is - áll a tárca közleményében. Nem változik a törvénynek az az előírása sem, hogy a munkáltató is adómentesen adhat dolgozói részére az adóévben 400 ezer forintos összértékig egyes béren kívüli juttatásokat, ide értve a helyi utazási bérletet is.

Amnesztia a házipénztárra

Akad azért jó hír is: nemcsak a külföldi feketevagyon, hanem a házipénztárban tartott - vélhetően fiktív - óriás készpénzmennyiség is kifehéríthető lesz. A 2006-os mérlegzárás után tízszázalékos adómegfizetéssel ki lehet venni osztalék formájában a fiktív készpénzt, ráadásul a terhet ötéves részletben is meg lehet fizetni - kész a menekülési út a kényszervállalkozásoknak.

A külföldre kimentett vagyon előtt azonban még nem nyílnak meg a kapuk: azok a paragrafusok még nem készültek el, amelyek - az ígéretek szerint - a június 9-e előtt külföldre kivitt vagyonok legalizálását szolgálnák tízszázalékos adó megfizetése mellett. Igaz, utóbbi jogszabállyal kapcsolatban számos megválaszolatlan kérdés van, például az: érdemes-e egyáltalán ilyen amnesztiát bevezetni, nem rontja-e jobban az adómorált annál, mint amennyi bevételt hoz?