Az a jó, ha surrog

2005.12.16. 13:30
Nyugat-Európában is természetes, hogy a nagyforgalmú autópálya-szakaszokat, így a városok körüli elkerülőket betonból építik. Ilyen technológiával készült az M0-ás új, M5-ös és 4-es főút közötti szakasza is, amelyet szombaton adnak át a forgalomnak.
A várható rendkívüli terhelés miatt, szigorú műszaki előírások alapján készült aszfalt helyett betonból az M0-ás átadás előtt álló új, az M5-öst és a 4-es főutat összekötő szakasza - közölte a Nemzeti Autópálya (NA) zRt. az Index érdeklődésére. Béni Gyöngyi, a társaság szóvivője elmondta: az M0-ás jelenlegi szakasza is napi 40-50 ezer autót vezet el, a forgalom jelentős része ráadásul nehézgépjárművekből áll.

Mindenhol surrog

A beruházó döntött arról, hogy az út betonból épül, de ez nem egyedi megoldás. Szerte a világon jellemző, hogy a nagyforgalmú utak - elsősorban a nagyvárosi elkerülők - betonból készülnek. Az ilyen út ugyanis lényegében elnyűhetetlen, nem keletkeznek benne kátyúk és nyomvályúk.

Az aszfaltutak kopórétegei átlagosan nyolcévente kopnak el, ezzel szemben a beton a becslések szerint 20-30 évig állja a sarat - mondta Béni Gyöngyi. A betonútnak ezért olcsóbb a fenntartása, az üzemeltetése is. A surrogó, srpegő hangot a betonban lévő dilatációs mélyedések okozzák, így a világon az összes betonból készült autópálya surrog.

Kétszer háromsávos lehet

Az M0-ás új szakaszát szombaton helyezik forgalomba, akárcsak a 4-es főút ahhoz kapcsolódó új szakaszát, a Vecsést és Üllőt elkerülő utat. Az M0 12,7 kilométeres, a 4-es főút hasonló hosszúságú, 12,5 kilométeres. Mindkettőt kétszer két sávosnak építették ki, előbbi mellett azonban kialakítottak egy olyan zöldsávot, ahová később szélesíthető lesz az út.

Az elkerülőt így később, ha azt a forgalom indokolja, kétszer háromsávosra lehet majd bővíteni, mondta Béni Gyöngyi. Erre várhatóan csak akkor lesz majd szükség, ha az M0-ás megépül az M3-asig.

Az a 26 kilométeres út - valamit a gödöllői leágazás, az M31-es - várhatóan 2007 végéig lesz készen, a beruházás tavasszal kezdődik. A déli, már megépült szakaszt ugyancsak 2007-ig bővítik a mostani kétszer egysávosról, és szintén kétszer három plusz leállósávos lesz - mondta Béni Gyöngyi. Megkezdték az M0-51-es főút és az M0-M5 kereszteződéseit összekötő M0-ás szakasz előkészítését is.

A 17 hónap alatt megépített új M0-ás szakasz nemcsak az átmenő forgalmat fogja távol tartania főváros belső kerületeitől, hanem megkönnyíti a ferihegyi repülőtér megközelítését is - közölte az NA zRt. Az M0-ás 33,8 milliárd forintból, a 4-es 12,5 milliárdból épült meg.