Tiltakoznak a sztrádamaricák drágulása ellen

2004.09.23. 13:53
Nem értenek egyet az autópálya-használati díj ilyen mértékű emelésével és újabb egyeztetést kezdeményeznek a Gazdasági Minisztériummal - közölte az Index kérdésére Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkár-helyettese. A Magyar Autóklub sem ért egyet az inflációnál nagyobb drágulással.
Sem a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, sem a Magyar Autóklub nem ért egyet a gazdasági tárca által javasolt autópályadíj-emelésekkel. Mint az Index birtokába került előterjesztésből kiderül, a Gazdasági Minisztérium átlagosan 15 százalékkal emelné a matricák árát, ezen kívül egy negyedik kategóriát is bevezetne a 12 tonnánál nagyobb tömegű járművekre.

Indokolatlan emelés

A tárca megküldte véleményezésre a tervezetet a Magyar Autóklubnak és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének. Az autóklub nem ért egyet az infláció mértékénél nagyobb emeléssel - szögezte le az Index kérdésére a jogi irodavezető. Gyulainé Tóth Zsuzsa szerint azzal, hogy egy új kategóriát vezetnek be a 12 tonnánál nagyobb tömegű járművekre, aminek következtében az összes díjbevétel eleve megnő, és ez különösen indokolatlanná teszi a kisebb kategóriákban az ilyen mértékű emelést.

A jogász szerint felmerül a kérdés, ilyen emelésnek nem lesz-e olyan hatása, hogy a forgalom átterelődik a párhuzamos utakra.

Drágább buszutak

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete öt pontban foglalta össze fenntartásait az előterjesztéssel kapcsolatban - nyilatkozta az Indexnek a szervezet főtitkár-helyettese. Karmos Gábor elmondta, kezdeményezték a gazdasági tárcánál, hogy akár más minisztériumok bevonásával folytatódjanak az egyeztetések a tervezetről.

Az MKFE tudomásul veszi, hogy az EU előírásainak megfelelően bevezetik a 12 tonna feletti járművekre a kategóriát, ugyanakkor szerintük indokolatlan a négy kategória, szerintük három elegendő lenne. Ezzel kapcsolatban azt is kifogásolja a szervezet, hogy Magyarország az EU által javasolt díj maximális értékét vezetné be, vagyis az éves matrica 190 ezer forintba kerülne.

KategóriaÉves31 napos10 napos4 napos
Díj bruttó FtDíjemelés %Díj bruttó FtDíjemelés %Díj bruttó FtDíjemelés %Díj bruttó FtDíjemelés %
D135 00014,73 90014,72 30015,01120/ 1 46015,5/15,0
D2101 00014,711 50015,06 30014,5--
D3150 00015,316 70015,29 80015,3--
D419000046,12130046,91250047,0--

A szervezetnek az autóbuszok díjával kapcsolatban is fenntartásai vannak: nem értenek egyet, hogy minden busz az össztömegének megfelelő kategóriánál egyel kisebb kategóriába kerüljön. Az a javaslatuk, hogy miden busz maradjon D2-es. A tervezett változással ugyanis a legtöbb busz a drágább D3-as kategóriába kerülne, ez pedig emelné például az iskolai kirándulások, a turisztikai szolgáltatások árait.

Jó sztrádának olcsóbb a fenntartása

Azt is kezdeményezte az MKFE, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb járműveknél vissza lehessen igényelni az áfát. Ezt a lehetőséget tavaly szüntette meg az országgyűlés. Karmos Gábor úgy tudja, hogy az áfatörvény tervezetében újra bevezetnék az áfavisszaigénylés lehetőségét. A főtitkár-helyettes abban reménykedik, hogy ez a pont nem válik a kompromisszumok áldozatává.

Végezetül, a szervezet elismeri ugyan, hogy az úthasználati díjakból kell kifizetni a fenntartási és üzemeltetési költségeket, de szerintük a tárca nem kalkulált a forgalomnövekedésből származó pluszbevételekkel. Karmos Gábor szerint, ha az új autópálya-szakaszok úgy épültek meg, ahogy kellett volna, akkor az első néhány évben sokkal kevesebbet kell költeni fenntartásukra.