Judit
3 °C
7 °C

Módosítják a sztrádatörvényt

2006.09.01. 08:26
Módosítják a sztrádatörvényt - erősítette meg a Világgazdaság értesülését a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium munkatársa. A kommunikációs főosztálytól a lap azt a tájékoztatást kapta, hogy a jogszabály aktualizálása mindenképpen időszerűvé vált, hiszen csak 2007-ig tartalmazza a projekteket, a GKM pedig szeretné egy további, 2010-ig terjedő tervezési időszakra ezt kiterjeszteni.

Részleteket nem árultak el a Világgazdaságnak, csupán annyit, hogy az autópálya-törvény módosítására a parlamenti ülésszaktól függően kerülhet sor, a szaktárca szerint reálisan talán december elején, de emlékeztettek arra is, hogy ez már 2003-ban is elég hosszú időt vett igénybe. Mindent megtesznek azért, hogy a törvény szellemében járjanak el, de kivételes esetekben előfordulhat, hogy fizikai lehetetlenség megfelelni - fogalmaztak.

Csúszások

Ez pedig több, most futó projektnél is megtörtént - tudta meg a lap más forrásból -, azaz csúsznak beruházások a sztrádatörvényben meghatározott átadáshoz képest. Ezek miatt is változtatásra szorul a jogszabály. Eddig egy szerződést módosítottak - válaszolta a Világgazdaság kérdésére Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. szóvivője. Az M7-es Zamárdi-Balatonszárszó közötti szakasz átadása a köröshegyi völgyhíd áttervezése (ezt statikai problémák tették szükségessé) miatt ez év nyaráról 2007. augusztus 12-re változott. Az M8-as dunaújvárosi Duna-hídjának (az 51-es főúttal és a Dunavecse-Apostag elkerülő úttal) elkészülte 2006. november 30-ról várhatóan 2007 nyarára módosul (ezt még nem hagyták jóvá). Az utóbbi késés oka az árvíz, illetve a nem megfelelő vízállás.

Több más projekt is csúszik, ezeknek határidő-módosításáról még egyeztetnek a kivitelezőkkel. Így az M6-os Érd-M0-s közötti szakaszáról, ahol főként területátadási problémák okozzák a halasztást. A városi, beépített területen haladó beruházásnál a nagy értékű ingatlanok kisajátítása, valamint a közművek kiváltása a tervezettnél lényegesen hosszabb időt vett igénybe. Egyeztetnek az M3-as Görbeháza-Nyíregyháza közötti szakaszának szerződésmódosításáról is, a projekt átadásának határideje a jogszabály szerint ez év decembere, de ezt is területszerzési problémák hátráltatják, az M0-s északi hídjának jövő év végi átadását pedig az idei tavaszi árvíz késlelteti. Ezekről a szerződésekről is tartanak még a megbeszélések. Késést jelzett az M7-es Nagykanizsa-Becsehely közötti szakaszának építője is, így az sem készül el az idén decemberre. Ezekről a szerződésekről is tartanak még az egyeztetések. Időben átadják viszont az M35-ös gyorsforgalmi út Görbeháza-Debrecen közötti szakaszát, a szerződés szerinti határidő ez év december 10-e.

Hosszadalmas

Béni Gyöngyi elmondta, hogy a megrendelő és a kivitelező közötti szerződések tartalmazzák a módosítás lehetőségét. Az NA Zrt. indokként csak az érdekkörébe tartozó okokat (például területszerzés) fogadja el - ezt az árban is érvényesítik a felek -, a vis maiort (árvíz, időjárás) azonban nem, ilyenkor az áthúzódó munkáknál csak a KSH-indexet veszik figyelembe. A módosítást hosszas procedúra előzi meg, és csak a társaság igazgatóságának áldásával lehetséges.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?