Árpád
-2 °C
4 °C

Perelnék az M5-ös üzemeltetőjét

2003.09.10. 08:36
Az M5-ös autópályát üzemeltető társaság a kezdetektől fogva jóval nagyobb mértékben emelte tarifáit, mint amit a koncessziós szerződés megengedett volna számára - állítja az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége. Éppen ezért perelni kívánja az Alföld Koncessziós Autópálya Rt.-t.
Az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. a kezdetektől fogva jóval nagyobb mértékben emelte tarifáit, mint amit a koncessziós szerződés megengedett volna számára - állítja a tarifaszámítás képletét is tartalmazó koncessziós szerződés birtokában lévő M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége (MAHÉSZ).

Tízmilliárdos kár

Amennyiben nem született titkos megállapodás az útdíj kiszámítására, akkor számításaik szerint a személygépkocsikra vonatkozó I-es kategóriában az egyszeri útdíj nem lehetne több 1200 forintnál, miközben jelenleg 2310 forintot kell leróni ezért. A MAHÉSZ szerint az AKA ezzel az elmúlt tíz évben 13 milliárd forinttal kurtította meg az úthasználókat, s ezt az egyesület most az útdíjfizetők képviseletében kamatostul vissza akarja perelni.

Az egyesület külön perelni akarja az AKA Rt.-t az M5-ös vonzáskörzetében elmaradt beruházások kapcsán kialakult negatív hatások miatt is, amelyek meghaladják a 100 milliárd forintot. A MAHÉSZ az M5-ösre is kiterjesztett egységes matricarendszer bevezetését tudja elfogadni, de addig is haladéktalanul elvárja az útdíj szerződés szerinti mértékre csökkentését.

Betartja a szerződést

A MAHÉSZ vizsgálatot kezdeményez az AKA több milliárdos állami támogatása miatt is. Az AKA 2002-es mérleg szerinti eredménye 3,8 milliárd forint volt. A Napi Gazdaság kérdésére, hogy ilyen profitabilitás mellett milyen indokkal tarthatott igényt a cég az állami támogatásra, azt a választ kaptuk Garai Valériától, az AKA sajtóreferensétől, hogy a profit kizárólag a 2002. év végi erős forintnak tudható be, amely mesterségesen lecsökkentette az euróban nyilvántartott tartozás értékét.

Az érdekvédelmi egyesület útdíj-megállapításával kapcsolatban pedig azt válaszolták az AKA-nál, hogy a társaság a koncessziós szerződésnek teljesen megfelelően működik. Az AKA betartja a koncessziós szerződésben foglaltakat - reagált a napilapnak a gazdasági tárca illetékese is.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?