Kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés

2007.12.16. 12:14
A MÁV a kiszámítható sztrájkmenetrendet kéri a szakszervezettől. Ferihegyen csak kisebb késéseket ígérnek.

Folytatódnak az egyeztető tárgyalások - vasárnap délután - a hétfőn kezdődő vasutas sztrájk idejére nyújtandó elégséges szolgáltatásról. A MÁV szerint kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés.

A pénteki egyeztetést követően a MÁV azt közölte, hogy továbbra sincs megállapodás a vasúti elégséges szolgáltatásokról, a tárgyalások december 16-án, vasárnap délután három órakor folytatódnak a VDDSZ-szel.

A MÁV a 2007. december 17-én reggel 6.00 órától kezdődő munkabeszüntetés kapcsán azt kérte a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetétől, hogy olyan menetrendről állapodjanak meg, amellyel kiszámítható és megfelelő mennyiségű vonatközlekedés biztosítható az utas-közönség, illetve a fuvaroztató partnerek részére a sztrájk ideje alatt.

A vasúttársaságok - MÁV Zrt., MÁV-START Zrt., MÁV Cargo Zrt. - számára elfogadhatatlan az a szakszervezet javaslat, amely napi két pár vonat közlekedéséhez járul hozzá - közölte a MÁV MÉG pénteken.

A szakszervezet a sztrájk első napján, reggel 6.00 óra után csak egy pár esti vonat indítását javasolja, a MÁV által javasolt vonatmennyiséget csak csütörtöktől tartják elfogadhatónak.

Kiszámíthatóság?

A MÁV-START Személyszállító Zrt. azt kezdeményezte a kiszámíthatóság és a közszolgáltatási feladatok minimális ellátása érdekében, hogy a sztrájk kezdete előtt elindított személyszállító vonatok a teljes útvonalon, a végállomásukig közlekedjenek. Ezen felül azt javasolta, hogy a munkabeszüntetés ideje alatt a fővonali belföldi távolsági forgalomban naponta két pár InterCity, két pár gyors és három pár személyvonat közlekedtetése szolgálja az utasok minimális érdekeit.

A budapesti és a vidéki elővárosi vasútvonalakon a személyszállító társaság a hétvégi menetrend szerint kívánja az elégséges szolgáltatást biztosítani, a mellékvonalakon pedig napi három pár vonat közlekedését látja szükségesnek. A MÁV-START Zrt. azt is kérte továbbá, hogy valamennyi nemzetközi vonat közlekedjék a munkabeszüntetés ideje alatt is.

A MÁV Cargo a sztrájk ideje alatt körülbelül 50 tehervonatot kíván közlekedtetni naponta, ehhez kérték a szakszervezetek hozzájárulását - olvasható a közleményben.

A MÁV szerint a napi két pár vonat közlekedése megkérdőjelezi az utasbiztonságot is, hiszen ily módon már a kiinduló állomáson megtelnének a vonatok. A zsúfoltság, illetve az útközbeni torlódások miatt a balesetek előfordulásának is megnőne az esélye. A MÁV tájékoztatása szerint a kialakult helyzet miatt december 17-én 6.00 órától kezdve késésekre, járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, a vonatok közlekedése kiszámíthatatlan lesz.

Ferihegy nem borul

Csak kisebb késések várhatók Ferihegyen hétfőn reggel a tervezett sztrájk miatt - közölte vasárnap a Budapest Airport szóvivője.

Szollár Domokos elmondta, a ferihegyi repülőtéren két szakszervezet jelezte, hogy csatlakozik a hétfő reggeli sztrájkhoz; 7 és 9 óra között az üzemanyag-kiszolgálók és az üzemeltetés egy része szünetelteti a munkát, ebben az időben összesen 37 járat közlekedik.

A földi kiszolgálók nem sztrájkolnak, a járatok várhatóan menetrend szerint, vagy minimális késéssel közlekednek majd - ígérte.