Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Ismét sztrájkolni fognak a vasutasok

2007.10.27. 15:29
Figyelmeztető sztrájkot tart másfél hét múlva, szerda reggel 6 és 8 óra között a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete Szolidaritás (VDSzSz) a szárnyvonalak tervezett bezárása elleni tiltakozásul - jelentették be az érdekképviseletek vezetői.

Az újabb tüntetés az e hét csütörtök reggel 6 és 8 óra között tartott, a Mozdonyvezetők Szakszervezete által szervezett sztrájkot követi. A mostani fenyegetés komolyságát jelzi, hogy ez a két szakszervezet a vasúti dolgozók 80 százalékát tömöríti.

Körömszakadtukig harcolnak

A VDSzSz október 18-án már kilátásba helyezte a sztrájkot. Egyebek mellett azt nehezményezik, hogy a MÁV vezetése a döntés meghozatala előtt nem tájékoztatta a szakszervezetet, és nem kérte ki véleményét a tervezett intézkedéssel kapcsolatban. A sztrájkot bejelentők elmondása szerint a szakszervezetek sincsenek a vasúti reform ellen, de annak fejlesztésekben kellene testet ölteniük, nem pedig szolgáltatások szűkítésében.

Gaskó István, a VDSzSz Szolidaritás elnöke az MTI tudósítása szerint elmondta, hogy a munkabeszüntetésük csak a kezdet, sztrájkjukat addig folytatják, amíg az nem vezet eredményre. Az elnök arra számít, hogy a munkavállalók jelentős része mellett a bezárások által érintett térségekből is sokan csatlakoznak a figyelmeztető sztrájkhoz.

Gaskó ormótlannak nevezte a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szándékát, amely szavai szerint szakmailag megalapozatlan módon a márciusi 19 szárnyvonal után most 38 vasúti vonal halálra ítélésére irányul. Simon Dezső, a VSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a GKM döntésével a szárnyvonalak által érintett térségben, illetve a vasúti háttériparban dolgozók közül több ezer munkahelyét szünteti meg. A döntés koncepciótlanságára utalva elmondta, hogy a mostani szárnyvonal-bezárások között is szerepelnek olyanok, amelyeken nemrég még felújítások, fejlesztések zajlottak.

Amit fejlesztettek, azt most bezárják

Példaként a zalalövői vasúti vonalat említette, ahol tavaly 250 millió forint értékben történt rekonstrukció. A tavasszal bezártak között a Kunszentmiklós-Tas szakaszon 2,5 milliárd forint értékben felüljáró épült, csak úgy mint az Orosháza-Szentes szakaszon. Gaskó felháborítónak nevezte, hogy a tavasszal bezárt vonalakon a tömegközlekedés helyettesítésére "parancsszóra" felvonult Volán járatok ritkultak, néhol minimálisra apadtak.

A GKM másként gondolja

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint a sztrájkfenyegetések kétes megalapozottságúak, időzítésük nem magyarázható. A GKM közleményében arról tájékoztat, hogy a szárnyvonalak jövőjéről az egyeztetési folyamat még nem ért véget, döntés eddig még nem született. A 2008. évi menetrend előkészítése és szolgáltatás-kínálat kialakítása során a tárca a Regionális Közlekedésszervező Irodák segítségével folyamatosan egyeztetett a közszolgáltatásban érintett társaságokkal és önkormányzatokkal. A tárca a tiltakozó szakszervezetek mindegyikének lehetőséget biztosított arra, hogy a társadalmi egyeztetés során álláspontját kifejtse.

Simon hiányolta, hogy a GKM eddig nem hozott nyilvánosságra adatokat a tavaszi szárnybezárásokkal megspórolt költségvetési forrásokról. Szerinte mindez azt jelzi, hogy a szárnyvonalak eddigi bezárása nem megtakarítást eredményezett, hanem ráfizetéssel járt.

Gaskó cinikusnak és kisstílűnek tartja azt a kormányzati ultimátumot, amely szerint a szárnyvonalak fenntartásáról az érintett önkormányzatok december 9-ig dönthetnek, hogy képesek-e saját maguk üzemeltetni őket. Világosan látható, hogy a jelenlegi költségvetési helyzetben egyik önkormányzat sem képes felvállalni a feladatot, a kormányzat csak a felelősséget kívánja rájuk hárítani - közölte Gaskó István.