Május végéig biztosan maradnak a szárnyvonalak

2008.02.29. 09:58
Márciusban nem szűnik meg a vasúti közlekedés egyetlen szárnyvonalon sem. A GKM tavaly ősszel még 38 mellékvonalat zárt volna be, ezt később úgy módosították, hogy mindegyik megmarad, de 12 vonalon felkészülnek a szolgáltatóváltásra. Ott eredetileg csak holnapig rendelték meg a közszolgáltatást, de a vonatok május végéig biztosan megmaradnak. És várhatóan később is: úgy tudjuk, a MÁV arra készül, hogy ebben a kormányzati ciklusban már nem lesznek vonalbezárások.

A MÁV által tavaly decemberben bevezetett menetrend szerint 12 szárnyvonalon csak 2008. március 1-jén 24 óráig közlekednének a vonatok. Valójában azonban – noha az utasok által megvehető menetrendből ez nem derül ki – május végéig biztosan nem áll le egyetlen vonalon sem a közlekedés.

A gazdasági és közlekedési minisztérium ugyanis tavaly december 11-én, tehát már a 2007-2008-as menetrend megjelenése után megállapodott a szakszervezetekkel arról, hogy május végéig rendeli meg a szolgáltatást ezen a 12 szárnyvonalon (igaz, ezt a megállapodást a VDSZSZ nem írta alá).

A 12 mellékvonal, ahol "felkészülnek a szolgáltatóváltásra"
37 sz. Balatonkeresztúr–Somogyszob 57 km
42 sz. Mezőfalva–Paks 40 km
45 sz. Börgönd–Sárbogárd 30 km
47 sz. Godisa–Komló 19 km
64 sz. Pécs-Külváros–Pécsvárad 21 km
65 sz. Villány–Mohács 24 km
87 sz. Szilvásvárad–Putnok 34 km
114 sz. Kocsord-alsó–Csenger 25 km
117 sz. Tiszalök–Ohat-Pusztakócs 65 km
121 sz. Mezőhegyes–Battonya 18 km
126 sz. Kisszénás–Kondoros 6 km
127 sz. Vésztő–Kőrösnagyharsány 32 km

Ez azt jelenti, hogy három hónapnyi haladékot még biztosan kaptak ezek a szárnyvonalak. Ami részben azt is jelenti, hogy helyenként további három hónapig folytatódik a pazarlás. Az új menetrend bevezetésével egyidejűleg ugyanis a GKM felkérte a Volánokat, hogy ezen a 12 vonalon indítsanak a vonatok helyettesítésére kitalált buszokat. Bár voltak olyan helyek, ahol a Volán-cégek azt mondták, a meglévő kapacitásuk is elég a vonat helyett buszt választók szállítására, volt olyan is, hogy emiatt új buszjáratok indultak.

A minisztérium nem is titkolta, hogy az átmenet azért kell, hogy felkészüljenek a szolgáltatóváltásra. A párhuzamos megoldást azért találták ki, hogy kiderüljön: vonaton vagy buszon utaznak-e többen, és ahol a busz nyer, ott leállítsák a vonatokat. Úgy tudjuk, ahol elindult a párhuzamos közlekedés, ott a következő három hónapban is folytatódik a buszok és vonatok együttes közlekedése, vagyis az eredetileg három hónapra szánt pazarlás – tehát a vonatok és a buszok párhuzamos közlekedtetése – legalább a tervezett idő duplájáig eltart majd.

Az sem biztos egyébként, hogy május végén bármelyik vonalon leállna a vasút. Úgy tudjuk, a MÁV-nál azzal számolnak, hogy ebben a kormányzati ciklusban már nem lesz vonalbezárás, vagyis a 12 mellékvonal hosszú időre szóló haladékot kapott.