Megszűnhet a tanulóbérlet?

2004.03.24. 09:28
Az állam egy törvénytervezetben megvonná a kedvezményes és teljes árú jegyek közti ártámogatást a helyi buszjáratoktól. Szakmai körökben sok milliárdra becsülik a bevételkiesést.
Kifogásolják az érintett szervezetek az autóbusszal végzett menetrend szerinti személyszállításról szóló, a gazdasági és közlekedési tárca által előkészített törvény tervezetének parlamentnek benyújtott változatát. Az eltér ugyanis az általuk véleményezettől.

Bevételkiesés

A módosítás nemcsak az önkormányzatoknak a helyi személyszállítás ellátásához szükséges kiegészítő normatív támogatását - és így mint lehetséges finanszírozási forrást - veszi ki a tervezetből, de azt az állami elkötelezettséget is, ami a helyi szolgáltatók számára garantálja az állam által nyújtott utazási kedvezmények miatt keletkező bevételkiesés ellentételezését.

Az állam a kedvezményesen utazók díját teljes árúra egészíti ki a szolgáltatóknak. Ezt azonban a tervezet alapján az érintettek nem érzik biztosítottnak. Szakértők szerint a helyi menetrend szerinti buszközlekedés árkiegészítése sok milliárd forintban mérhető évente. Ennek megszüntetése főleg a Budapesti Közlekedési Vállalatot (BKV Rt.), illetve a Volán-társaságokat s a többségi önkormányzati cégeket érinti.

Színvonalcsökkenés

Szakmai körökben aggályosnak tartják az állami árkiegészítési rendszer esetleges megszüntetését a helyi személyszállításban, hiszen az az állam által elrendelt kedvezményeket érintené. Úgy vélik, hogy a helyi közúti közszolgáltatás legalább szinten tartásához elengedhetetlen lenne mindkét - a törvénytervezet korábbi változatában szerepeltetett normatív támogatás, illetve a kedvezmények miatti árkiegészítés - finanszírozási forrásának megléte.

Ha azonban a helyi feladatok normatív állami támogatásának fedezete a jövő évi költségvetésben nem is biztosítható (ami szakértők szerint a szolgáltatás jelentős mennyiségi és minőségi színvonalcsökkenésével jár), az érintett szervezetek akkor is szükségesnek tartják a vonatkozó passzusnak az általuk véleményezett törvényjavaslat szerinti visszaállítását. Ez azt jelenti, hogy a menetrend szerinti helyközi közszolgáltatókhoz hasonlóan a helyieknek is ellentételezze az állam az általa nyújtott utazási kedvezmények miatti bevételkiesést.

A Világgazdaság információi szerint a visszamódosítást szorgalmazva hat szervezet közösen fordult az Országgyűlés elnökéhez, a parlamenti pártok frakcióvezetőihez, valamint az ügyben illetékes négy országgyűlési bizottság vezetőjéhez.