A taxisok elutasítják a fix áras rendeletet

2005.04.26. 16:00
Hatvan-nyolcvan százalékos emelést jelentene az új fix áras taxisrendelet, ezért elutasítják azt a taxisok.
A fővárosi taxis cégek elutasítják a fix áras fővárosi rendelet jelenlegi tervezetét, mivel az szerintük 60-80 százalékos taxi viteldíj áremelkedést jelentene, és jelentősen csökkentené a megrendelések számát - mondta Sipeki József, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) taxis tagozatának vezetője. Véleménye szerint a fix árat csak a taxisproblémák komplex rendezésével együtt szabadna bevezetni. A tervezet nem rendezi egyebek mellett a droszt használattal és az ellenőrzéssel összefüggő gondokat, ezért a taxisok elutasítják azt.

A drosztok használatát jelenleg köztisztviselők ellenőrzik, akiknek este hat órakor lejár a munkaidejük, és ezután az állomásokon bármi megtörténhet - mondta Sipeki József. A tervezet figyelmen kívül hagyja azt is, hogy a vonzónak tűnő tarifa hatására a vállalkozók száma jelentősen emelkedni fog, ami a Közlekedéstudományi Intézet által ez év februárjában készíttetett szakértői véleménye szerint akár a piac összeomlását is jelentheti.

Sokkal drágább

A taxis cégek kifogásolják azt is, hogy a rendelettervezet fuvaronként 300 forintos többlet költséggel sújtja a telefonon taxit rendelőket. Példaként megemlítette, hogy egy átlagos fővárosi taxis út, telefonos megrendeléssel jelenleg 1820 forintba kerül, míg a rendelet bevezetése után 3080 forint lenne.

A fix ár bevezetését a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a közlekedési tárca ellenzi. A taxisok egyetértenek a GVH javasolta munkabizottság létrehozásával, amelyben a piaci szereplők és a hatóságok közösen dolgoznák ki a szakma működési rendjének feltételeit. Birkás Miklós ügyvéd szerint a fix ár bevezetése a gazdasági életbe történő hatósági beavatkozás, ami sérti az ártörvény, a közösségi és a magyar versenyjogi szabályozást. Ha a fővárosi önkormányzat jelenlegi formájában fogadja el a rendeletet, azt a közigazgatási hivatal vezetője megtámadhatja, illetve ha valamelyik taxis nem tartaná be a rendeletet, akkor jogilag felléphet az ellen, és a perben mód lesz az érvek kifejtésére.

Jogi út

Az EU-ban általánosságban önszabályozó módon működik a taxis piac, és a maximált árat választották. Mindössze négy EU tagországban, Ausztriában, Írországban, Nagy-Britanniában és Németországban működik fix taxi tarifa, ám ott ez az egyéb szakmai szabályozással való összehangoltság miatt nem okoz piaci gondokat. A kamara szakértője jelezte, először a figyelmet szerették volna felhívni a problémára, ám ha a rendelet bevezetése után sérül a taxis cégek érdeke, akkor akár jogi útra is terelik az ügyet.

Rusznák Imre (MSZP), a fővárosi önkormányzat kereskedelmi bizottságának elnöke korábban azt közölte, várhatóan április végén terjesztik a fixáras taxizási rendelet-tervezetet a Fővárosi Közgyűlés elé. Szerinte átlátható, rendezett, EU-színvonalú szolgáltatást tesz lehetővé az általa jegyzett javaslat.

Bakucz József, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke az MTI-nek korábban elmondta: támogatják a taxisofőrök a fővárosi önkormányzat szakbizottságának a fix tarifa bevezetésére készített javaslatát. Bakucz József úgy vélte, hogy a nyolc fuvarszervező vállalkozás azt az évi több milliárd forintos bevételét félti, amit "az egyszerű taxisofőröktől" szednek be. Hozzátette: a taxizóknak havonta a minimálbérrel azonos fuvarszervezési díjat kell fizetniük azoknak a vállalkozóknak, akik 10-15 éve nem is taxiznak, s nem is üzemeltetnek egyetlen gépkocsit sem.