Februártól drágul a reptéri taxi

2007.02.02. 14:44
Fél év működés után sem omlott össze a reptéri taxizás rendszere, az utasok kedvező fix árért egyre kultúráltabb körülmények között élvezhetik a taxis közlekedés előnyét a város és Ferihegy között. A koncepció úgy látszik kiállta az idő próbáját, az utazók többségét valószínűleg a február közepétől várható párszáz forintos áremelés sem tántorítja el. Az elmúlt félévben folyamatosan csökkent a konkurens társaságok szkepticizmusa a Zóna Taxi üzleti modelljének fenntarthatósága iránt, a problémát inkább az okozza, hogy nem találják megfelelőnek a hozzáférést az érkező utasokhoz.

A Zóna Taxi a szerződésben vállalt célkitűzéseinek jelentős részét teljesíteni tudta az első 5 hónapban - fejtegette a Portfolio.hu-nak Veres István a konzorcium vezetője. A vállalkozó szerint a meg nem valósult projektek közé tartozik a london taxik bevezetése, mely azonban technikai problémák miatt csúszik. Ezeket a taxikat ugyanis egy meghatározott sztenderd szerint gyártják, mellyel viszont Magyarországon taxiként nem helyezhetők forgalomba, így az átalakítások okoznak csúszást.

Flottaépítés

Kisebb döccenők, problémák azonban a londoni taxikon kívül is voltak. Szolár Domonkos, a Budapest Airport szóvívője elmondta, hogy a Zóna Taxi bizonyos, a szerződésben vállalt pontokat nem tudott teljesíteni határidőre, melyért a maximális kötbér, 2,2 millió forint megfizetésére kötelezték őket, melyet a társaság meg is fizetett. Bár a Budapest Airport behajtotta a maximális kötbért, ennek ellenére teljes mértékben meg van elégedve a Zóna szolgáltatásával. Mi sem tapasztaltunk mást, a rendszer működik.

Mint ismeretes a Zóna számára a szerződésben foglaltak teljesítésére összesen egy naptári év áll rendelkezésre, melyig a teljes flottának el kell nyernie végső, egységes arculatát, ez azonban már 75 százalékban teljesült, hiszen a 250 kocsi több mint háromnegyede rendelkezik ezekkel a feltételekkel. A flotta bővítése is jól halad, decemberben 50 gépkocsit cseréltek le taxisok (egy taxis szerint azért ilyen nagy hirtelenséggel, mert januártól már csak kötött modellválasztékból választhatnak). A következő három hónapban összesen 80 darab új személygépkocsi érkezik.

A Zónánál kapott visszajelzések alapján az utasok pozitívan fogadták a társaság megjelenését - fejtegette Veres. "Elnyerte tetszésüket a fix tarifa, az átláthatóság és a rendezettség." Szolár Domonkos szintén csak pozitívumokról tudott beszámolni. A BA szóvivője elmondta, hogy csupán 10-11 ezer fuvaronként van egy panasz, mely jelentős visszaesés a korábbiakhoz képest. A pozitív visszajelzésekhez szerkesztőségünk is csatlakozik, a korábbi állapotokhoz képest felüdülés, hogy komoly anyagi kockázat nélkül be lehet ülni a reptéren egy ott várakozó taxiba.

Fix tarifa

Veres István szerint problémát okoz és nehezíti munkájukat, hogy a budapesti fuvarszervezők egy része minden követ megmozgat annak érdekében, hogy akadályozzák a fix tarifás rendszer elterjedését. Véleménye szerint a fenti rendszer azért rémálom számukra, mert, ha fix tarifa van és mindenki tudja hogy nagyjából mennyibe fog kerülni egy utazása, akkor már az utcán is leintenék a taxikat és nem telefonon rendelnék meg, melynek következtében nem lenne szükség közvetítőkre, legalábbis nem annyira mint amennyi ma van. Lengyel Sándor, a 6X6Taxi taxiüzletág igazgatója ugyanakkor úgy nyilatkozott, hogy egyáltalán nincs ellenükre a fix tarifás rendszer bevezetése, csakhogy ezt jelenleg két okból sem lehet megvalósítani. Egyrészt a törvényi szabályozás nem engedi, másrészt pedig a taxiórák programozottsága sem alkalmas erre. Hozzátette, hogy természetesen ők is vállalnak fix tarifás szállításokat előre megbeszélt ügyfelekkel, azonban ilyenkor ott lebeg a kard a sofőr felett. Hiszen az órát be kell kapcsolnia, és ha az óra többet mutat a végén, mint amennyit előre megbeszéltek akkor rosszul jár.

A reptéri fuvarozással kapcsolatban Lengyel elmondta, hogy náluk is van erre kifejlesztett rendszer, sőt mindig is volt, csak ezzel is a fent említett probléma áll fenn, azaz, hogy esetleges dugók esetén a taxisofőr jár rosszul. "Nekünk is érdekünk a taxisok iránti bizalom visszaállítása" - fejtegette Lengyel, hiszen azzal, ha az utcán is lemernének inteni egy taxit akkor megnőne az utasforgalmuk. Mint elmondta, a bizalom hiánya jól érzékelhető, hiszen jelenleg Budapesten sokkal több potenciális utas van, mint amennyi valójában igénybe is veszi a taxizást.

A Zóna megjelenése - bár egyértelműen kedvezőtlen a hagyományos taxicégek számára, eddig csak problémákat okozott - nem tette tönkre a reptéri üzletmenetet. Lengyel szerint, a 6x6 törzsutasközönsége az elmúlt 5 hónapban is kitartott a régi jól bevált fuvarozója mellett. A reptéri forgalomban leginkább a hozzáféréssel van probléma a nagy taxicégek és a BA között.

Harc az utasokért

A BA kizárólagos szerződést kötött a Zóna taxival, melynek értelmében csak a társaság állhat a reptér előtt utas szervező taxiként. Erre pontosan azért volt szükség, hogy a társaság alacsony áron tudjon magas színvonalú szolgáltatást nyújtani - fejtegette a Portfolio.hu-nak Szollár Domonkos. A szóvivő szerint a 2-es terminálnál a belső kör van kijelölve taxizásra, azonban sok taxis mégis a külső körön várakozva próbálja meg levadászni az utasokat mellyel ugyan kreszt nem sértenek, de sértik a BA kereskedelmi jogait. A fentiek miatt januárban leült a társaság a taxisokkal tárgyalni, ahol át is vette javaslataikat, melyekre február folyamán fog reagálni a reptér. Azonban Szolár Domonkos hozzátette, hogy a megoldás mindenképpen a külső kör elhagyása kell, hogy legyen és a taxisok csak a kijelölt területet használhatják majd a jövőben.

Lengyel Sándor szerint a BA a szerződött partnerének próbál meg olyan előnyöket biztosítani, mely egyrészt sérti négyezer taxis érdekeit, másrészt pedig az utasok szabad választási jogát is.

A reptéri fuvarozáshoz kapcsolódó fontos hír, hogy a Portfolio.hu információi szerint február közepétől emelkednek a fuvardíjak a Zónánál. Veres István szerint az áremelés csak "szolíd" lesz, így lehet remélni, hogy fennmaradnak a kedvező árak. A legnagyobb kérdés, amire nem kaptunk választ, hogy nagyobb lesz-e a differencia a különböző földrajzi zónák között. Mint ismertes, jelenleg a Zóna igen alacsony áron fuvaroz Budapest távolabbi részeibe is (3,600 Ft). Bár eredetileg a Zóna úgy számolt, hogy csak a fuvarok pár százaléka irányul az olcsón adott területekre, sokan kihasználták az alacsony árakat, így információink szerint magas volt az ilyen jellegű fuvarok aránya.