Több ruhát vettünk kevesebbért

2005.10.27. 07:40
Fél év alatt 104 millió ruha kelt el, ennek közel fele alsóruházat. Cipőkre egyre többet költünk, de ha tehetjük, valamelyik távol-keleti üzletben intézzük el a bevásárlást.

Az idei első félévben az előző év azonos időszakához képest a ruházati termékek mennyiségi értékesítése 8 százalékkal nőtt, míg a piac értékben 5 százalékkal bővült - derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból. Január és június között 104 millió ruhadarab kelt el, amelyből a legtöbb, 49 százalék alsóruházat. Érték alapján ugyanakkor ez csupán 14 százalékot tett ki.

Drága cipők

Ebből a szempontból a legkelendőbbek a felsőruházati cikkek voltak, értékük alapján a piac 51 százalékát, darabszám szerint pedig 33 százalékát tették ki. Az egy évvel korábbi adatokhoz képest a felsőruházati termékek részesedése a ruhapiacból darabszám szerint egy százalékponttal nőtt, míg értékben ugyanilyen mértékben csökkent, vagyis kevesebbért többet vásároltunk.

Éppen ellenkező tendencia figyelhető meg a cipők esetében: a mennyiségi értékesítés ugyanis a 2004 első félében mért 12 százalékos részesedésről 10 százalékra csökkent egy év alatt, míg értékforgalmi részaránya a teljes piac bővülése mellett változatlanul 27 százalékot tesz ki. Ebből arra lehet következtetni, hogy a vásárlók ezen a téren egyre inkább a nagyobb értéket képviselő, feltételezhetően jobb minőségű árut választják.

Kevesebb utcai

Az egyes üzlettípusok piaci részesedésében nem következett be drámai változás, továbbra is - bár lassuló ütemben - nő a távol-keleti boltok jelentősége. Ezek az üzletek azonban a vizsgált időszakban még mindig nem veszélyeztették a ruházati szaküzletek (butikok, szaküzletek és márkaboltok) piaci részesedését, ami az összforgalomból 31 százalékról 33 százalékra nőtt.

Ezzel szemben csökkent az utcai árusok és piacok jelentősége, ezek ugyanis mintegy 2 százalékpontos visszaesést könyvelhettek el, miután a teljes piac forgalmi értékéből 18 százalék helyett már csak 16 százalékot képviselnek. A távol-keleti üzletek - a teljes piac bővülése mellett - egy százalékponttal nőttek, és a tavalyi 14 százalékos részesedés után az idén már a magyar ruházati piac 15 százalékát teszik ki. Nem változott a vizsgált időszakban a cipőboltok, sportboltok és hipermarketek teljes ruházati piaci részesedése.