Business Talks '24
Üzleti konferencia
A hajószemétre vonatkozó irányelv a hajókapitányok számára tájékoztatási kötelezettséget ír elő, vagyis a kikötőt megérkezés előtt értesíteni kell a hulladékról, és azt a hajó rendelkezésére bocsátott helyre kell szállítani. Mivel Magyarországnak van tengeri hajózási regisztere, a bizottság szerint át kell ültetnie törvénykezésébe a 2000-ben elfogadott direktívát. Ennek eredeti határideje 2002. december 27. volt.
Belgium esetében az irányelv "honosítása" megtörtént, a Bizottság szerint viszont hibásan. A szóban forgó direktíva egyébként előírja, hogy a hajószemét feldolgozására minden hajótól díjat kell szedni, függetlenül attól, hogy az használja-e majd a kikötői hulladékfeldolgozó berendezést.
További mulasztás
Hétfőn hét tagállam között Magyarország másik ügyben is figyelmeztetést kapott a Bizottságtól. A formális felszólítás arra vonatkozik, hogy Belgium, Franciaország, Görögország, Luxemburg, Magyarország, Olaszország és Spanyolország ültesse át az uniós előírásokat a nemzeti jogrendjébe. A hivatkozott irányelv a környezetvédelmi információk jobb elérhetőségét írja elő a közvélemény számára.
Stavros Dimas környezetvédelmi főbiztos szerint az európai polgároknak nem csak szabadságában áll befolyásolni a környezetvédelmi poltikát, de ehhez egyenesen joguk van információkat szerezni a hivataloktól. A tájékozódás gyakorlati kivitelezéséhez viszont szükség van a 2003-as irányelv átültetésére, és ezt a nevezett tragállamok elmulasztották.
Az irányelv például kettő helyett egy hónapra rövidíti a polgárok által kért környezetvédelmi információk kiadásának határidejét. Tisztázza ezen kívül azokat a körülményeket, amelyekre hivatkozva a hivatalok megtagadhatják a tájékoztatást. A tagállamoknak ezen kívül felül kell vizsgálniuk, hogy milyen feltételek mellett támadhatók meg az ilyen elutasító határozatok, vagy mit tehet a polgár, ha nem válaszol a hivatal.
Business Talks '24
Üzleti konferencia