Elégedetlenek életszínvonalukkal a magyarok

2004.05.04. 16:28
Jóval elégedettebbek életszínvonalukkal a nyugat-európaiak, mint a most csatlakozott országok - derül ki a Target Group Index felméréséből. Magyarország az utolsó előtti a sorban.
A nyugat-európaiak jóval elégedettebbek, mint a kelet-európai megkérdezettek, amikor az életszínvonalra kérdeznek rá - derül ki a Target Group Index felméréséből. Az elemzésben szereplő országok lakosai közül a britek a leginkább elégedettek, 58 százalékuk egyetért azzal az állítással, hogy "tökéletesen elégedett vagyok az életszínvonalammal".

Utolsó előttiek

A magyaroknak csupán 24 százaléka értett egyet ezzel az állítással, ezzel a vizsgált tíz ország közül az utolsó előtti a sorban. Magyarországon általában a fiatalokra, az iskolázottabbakra, a magasabb státuszúakra, valamint a nagyobb városokban élőkre igaz, hogy elégedettebbek életszínvonalukkal. A lengyelek találhatók a skála másik végpontján, csupán 22 százalékuk van teljes mértékben megelégedve életszínvonalával.

Az adatok ellenére egyértelműen kiderül, hogy az újonnan csatlakozott országokban optimisták az emberek az EU-bővítés kapcsán. A csehek és a szlovákok körülbelül fele bizakodóan tekint az EU-tagság felé, mely új lehetőségeket hozhat nekik, és kétharmaduk szerint ez garantálni is fogja országuk stabilitását.

Pesszimisták

Magyarországon a válaszolók 30 százaléka gondolja azt, hogy személyes életkörülményei javulnak a csatlakozással. A magasabb státuszú csoportok valamivel optimistábbak ebben a kérdésben, a fiatalabbak, az iskolázottabbak és a nagyobb városokban élők inkább bizakodók.

A társadalmi felelősség és a környezetvédelem témájában találni kelet és nyugat között eltéréseket. Nyugat-Európában a szennyezettség fontos társadalmi téma, az olaszok 81 százaléka, a franciák 76 százaléka állítja, hogy aggódik az autók okozta szennyeződésekért és forgalmi zavarokért. Ugyanakkor Magyarországon és Csehországban a válaszadóknak kevesebb, mint a fele gondolkodik ugyanígy.

A vásárlási szokások egy másik olyan terület, ahol a különbségek szembeötlők. A poszt-kommunista országokban a márkázott és a márkás termékek iránti érdeklődés jóval hangsúlyosabb, mint nyugati társaik körében. A csehek 68 százaléka szerint "Egy jó márka a magas minőség garanciája". A lengyelek különösen márkatudatosak, 57 százalékuk tartja igaznak, hogy "a jól ismert márkák jobbak, mint egy üzlet saját márkái". Az összes elemzésbe bevont nyugati-európai országban körülbelül egyharmados csupán az egyetértés eme állítással.

A magyarok 37 százaléka szerint "A jól ismert márkák jobbak, mint egy üzlet saját márkája", 35 százalékuk gondolja azt, hogy "Csak márkás, kiváló minőségű terméket érdemes vásárolni" és egynegyedük ért egyet azzal, hogy "Egy 'márkás' címke javítja az ember imázsát".