Nándor
8 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Vége a hazugságoknak

2008.09.01. 13:04
Sokkal jobban védik a vásárlót a hétfőn életbe lépett törvények, az eladókat már kis szabálysértésnél is megbüntethetik. Az eddiginél sokkal nagyobb bírságokat is kiszabhatnak a hatóságok, ha nagyon sok fogyasztót érintett a visszaélés, akár kétmilliárd forint is lehet a büntetés.

Hétfőn életbe lépett négy jogszabály, melyekkel nagyobb védelmet kapnak a fogyasztók. Módosult az 1997. évi fogyasztóvédelmi törvény, kiegészülve többek között az új bírságrenddel, újak a gazdasági reklám szabályai, megújultak az élelmiszer lánc felügyeletének feltételei és részletes tilalmi rend szab határt a tisztességtelen kereskedésnek.

Változnak a bírások összegei is, a fogyasztóvédelmi bírság alsó határa 15 ezer forint, a felső a vállalkozás árbevételének öt százaléka, legfeljebb 100 millió forint. Ha a vásárlók széles körének biztonságát veszélyezteti a termék, akkor akár kétmilliárd forint is lehet a büntetés.

Újdonság, hogy nem kell feltétlenül büntetni a kereskedőt, a hatóság akár meg is állapodhat a vállalkozással, hogy az megszüntesse a jogsértést. Három kivétel van itt: ha hat hónapon belül megint hibázik a vállalkozás, fiatalkorúakat dohánnyal vagy alkohollal szolgál ki, illetve ha a vásárlók egészségét vagy biztonságát veszélyezteti.

Nagyon súlyos esetekben a hatóságok akár az üzlet bezárását is elrendelhetik. Akkor élhet vele a hatóság, ha a fogyasztót életét, egészségét veszélyeztetik, vagy nagyon sok fogyasztót érint a jogsértés. Akkor is be kell zárni harminc napra az üzletet, ha visszaesőként ad el fiataloknak dohányt vagy alkoholt. Ugyanezekben az esetekben a fogyasztóvédők nyilvánosságra is hozzák a kereskedő nevét, attól függetlenül, hogy jogerőre emelkedett-e a határozat vagy nem.

Az igazat, a teljes igazat

A legfontosabb változás a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalma, vagyis tilos hazudni a fogyasztónak. Ezeket az Európai Unió irányelve alapján 31 pontban foglalták össze. Ezek között szerepel például, hogy tilos minőségi jelzést jogosulatlanul használni. Nem szabad a terméket úgy reklámozni, hogy ma érkezett, holnaptól drágább lesz, nagyon fogy, hazai termék – ha mindez nem igaz.

Nem szabad a vásárlót azonnal döntésre kényszeríteni úgy, hogy azt állítják, hogy a termék csak korlátozott ideig áll rendelkezésre. Úgy sem szabad beállítani a fogyasztói jogokat, hogy azok a vállalkozás különleges ajánlata. Azt sem hazudhatja a kereskedő, hogy felhagy vállalkozásával, vagy elköltözik az üzlet.

Két dolog különösen tilos a kereskedőknek, agresszívnak lenni és megtéveszteni. Akkor agresszív a kereskedő, ha zaklatja a fogyasztót, például telefonon hívogatja, felkeresi lakásában és még a felszólításra sem távozik.

Mindenki egyért, együtt

Az új jogszabályok életbe lépésével három hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Pénzügyi Szervek Állami Felügyelete együttműködési megállapodást írt alá egymással. Ezentúl szorosan együttműködnek a vásárlói panaszok kivizsgálásánál, a fogyasztó bármely hatósághoz benyújthatja panaszát, a szervek továbbítják az illetékesnek azt.

Az új jogszabályokkal a fogyasztóvédők eljárási lehetőséget kapnak olyan kérdésekben is, melyekben eddig nem tudtak fellépni, hatékonyabban tudják kiszűrni a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, lehetőségük nyílik meghatározott esetekben az üzlet bezárására is.

A GVH eddig nem tudott fellépni olyan vállalkozásokkal szemben, melyek csak nagyon kevés embert érintettek, nem volt rá jogosítványuk. Mostantól azonban bármely vállalkozással szemben fel tudnak lépni.

Tudatosabban vásárolunk

Nőtt a tudatos vásárlók aránya, de fogyasztói preferenciáink változtak az elmúlt fél évben. Továbbra sem erősségünk a környezettudatos gondolkodás, de meglepő módon már az ár mérlegelése sem elsődleges szempont – derül ki a Kirakat.hu és a Szonda Ipsos legújabb Tudatos Vásárlói Indexéből. Az attitűd vizsgálatok során már az első felmérésben is kiderült, hogy a közvetlen, alapvető fogyasztói érdekeinket – például hibás termékek azonnali kicseréltetése, szervizgarancia igénybevétele – fontosabbnak tartjuk, mint például az elvi alapon nyugvó környezettudatos gondolkodást.

A legkedvezőbb ár felkutatása sem tartozik már a tíz legfontosabb preferencia közé. Míg a korábbi adatfelvétel során a megkérdezettek 57 százaléka a vásárlás előtt biztosan megnézte, hogy mit hol érdemes megvenni, addig az újabb eredmények alapján alig 50 százalék tájékozódik az árak felől.