Gyöngyi
6 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elvesztheti a tokaji borvidék a világörökség címet

2007.05.16. 21:37
Az elviselhetetlen kamionforgalom megszüntetésére még ebben a kormányzati ciklusban meg kellene kezdeni a 39-es főút építésének előkészítését, véli a tokaji polgármester.

Hatástanulmány készítését javasolja a Tokaji Világörökségi Egyesület, hogy kiderüljön, milyen következményekkel járna, ha nem épülne meg a világörökséghez tartozó tokaji borvidéket elkerülő, újonnan megépítendő 39-es számú főút, közölte Tokaj független polgármestere, az egyesület elnöke szerdán az MTI-vel.

A történelmi borvidék településeinek lakói, közülük is leginkább a tokajiak úgy vélik: a településen keresztül vezető út az egyre növekvő kamionforgalom okozta környezetszennyeződés veszélybe sodorhatja a világörökség címet is, mondta Májer János.

Elviselhetetlen forgalom

A polgármester szerint a Szerencsen felépítendő bioerőmű alapanyag-ellátásának biztosítása is megsokszorozhatja a közút amúgy is elviselhetetlen forgalmát. Az egyesület arra törekszik, hogy még ebben a kormányzati ciklusban megkezdődjön a 39-es számú út építésének előkészülete, a régészeti feltárás, az út nyomvonulatába eső földterületek kisajátítása. Az európai uniós forrásból elkészített korábbi terv értelmében a 39-es számú főút, - amely több hegyaljai települést tehermentesítene, Encstől indulva Abaújszántót, Tállyát, Mádot, Tarcalt és Tokajt kikerülve - Tiszavasvári térségében csatlakozna az M3-as autópályához.

Kamioninvázió - klikk a képre!
Kamioninvázió Tokajban - klikk a képre!

Az Országos Területrendezési Terv felülvizsgálatát végző VÁTI Kht. elképzelése azonban nem tartalmazza ezt a beruházást. A város azóta eljuttatta a tervezett 39-es út nyomvonaltervét a VÁTI-nak, a tervet támogatta a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Közgyűlés, valamint a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Kistérségek Egyeztető Fóruma is.

Hídlezárásra is készek

A hegyaljai város önkormányzata és az önkormányzathoz forduló civil szervezetek korábban kilátásba helyezték: számukra a tokaji Tisza-híd ideiglenes lezárása sem elképzelhetetlen, amennyiben nem valósul meg a világörökséghez tartozó borvidék központjának számító Tokaj városa, valamint Tarcal, Bodrogkeresztúr, Mád községek közúti tehermentesítése.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékese korábban az MTI-vel azt közölte, a tárca nem zárkózik el attól, hogy ismételten megvizsgálja az elkerülő út műszaki megvalósításának lehetőségeit. Az ugyanakkor tény: a 2007 és 2013 közötti időszakra vonatkozó Közlekedési Operatív Programban (Közop) valóban nem szerepel az említett elkerülő út.

Pirossal, ahol a kamionok járnak, kékkel, amerre kerülniük kellene
Pirossal, ahol a kamionok járnak, kékkel, amerre kerülniük kellene

Májer János ezzel kapcsolatban úgy reagált, hogy először "a gazdasági tárca vezetőjétől kértem - a települések lakói érdekében - személyes meghallgatást, de ezt a miniszter titkársága elutasította, majd Felsmann Balázs szakállamtitkárhoz irányítottak a titkárnők". Felsmann Balázs az egyeztetett időpontot lemondta, aztán egy főosztályvezetőhöz irányították, akivel viszont már ő nem látta értelmét a találkozónak, tette hozzá a polgármester

Felelősség és jó szándék

"Ha a GKM-nek őszinte lenne a szándéka, hogy Tokaj vezetőjével találkozzon, akkor a tárca maga keresne alkalmat egy tokaji helyszíni egyeztetésre" - mondta. Májer János szerint a helyzet pikantériája, hogy a hegyaljai város önkormányzata már évekkel korábban elkészítette a jelenleg igénybe vett 38-as számú út engedélyes tervét, megszerezte az építési engedélyeket, és elkészítette a megvalósíthatósági tanulmányokat. "Ma ezek a dokumentumok a GKM polcain porosodnak", mondta a polgármester, aki szerint azonnal indítható lenne az útépítés, ha a felelős vezetőkből nem hiányozna a világörökségi területért érzett felelősség és jó szándék.

Májer nem érti "kinek jó, ha az ország nem tudja lehívni a rendelkezésére szánt EU-s forrásokat, és kinek jó apátiában tartani azt a régiót, ahol a vigasságokból sokat profitálhatna az ország egy jobb és bevételt hozó útfejlesztés nyomán".