Jenő
-2 °C
6 °C

Két térségi vasút is szállíthat utasokat

2007.02.27. 19:52
Hétfőn két társaságnak kiadták az engedélyeket a térségi vasúti személyszállításra. A Mecsekben és Miskolcon működő kisvasutak mellett nyolc társaság vár engedélyre. A vasúti hivatal elnöke szerint a térségi vasutaktól akkor várható áttörés, ha a MÁV és a GYSEV vonalain is működhetnek.

A Magyar Vasúti Hivatal hétfőn kiadta az Északerdő Erdőgazdasági Zrt-nek és a Mecseki Erdészeti Zrt-nek a térségi vasúti személyszállításra vonatkozó engedélyeket – jelentette be Antal Dániel, a hivatal elnöke kedden. A két engedély kiadásának elvi jelentősége van, mert ezzel megkezdődött a személyszállításban is a több szereplős vasúti piaci modellre történő átállás.

A két társaság mostantól jogosult arra, hogy az állam vagy az érintetett önkormányzatok közszolgáltatási szerződést kössenek velük. Az engedélyt kapott cégek részesedése a vasúti piacon mintegy 2 ezrelék, a két térségi vasúttársaság évente mintegy 300 ezer utast szállít.

Akkor lenne nagyobb jelentősége a térségi vasúti személyszállító társaságoknak, ha a MÁV és a GYSEV vonalain is kialakíthatóak lennének – vélekedett Antal Dániel. Emlékeztetett arra, hogy a MÁV 5 mellékvonalán két térségi vasúttársaságnál vizsgálták a működést, és ennek tapasztalatai alapján javaslatokat fogalmaznak meg a kormány számára.

Miskolc és Pécs

A miskolci székhelyű Északerdő Erdőgazdasági Zrt. két – a Lillafüredi Állami Erdei Vasút és a Pálházi Állami Erdei Vasút – pályahálózatot működtet, a pécsi székhelyű Mecseki Erdészeti Zrt. az Almamelléki Állami Erdei Vasút pályahálózatán tevékenykedik. A Magyar Vasúti Hivatalnál jelenleg nyolc eljárás van folyamatban térségi vasúti tevékenység engedélyezésére, amely érint személyszállítást és árufuvarozást is.

A vasúthatóság vezetője kedvezőnek értékelte az áruszállítási piac tavalyi utolsó negyedéves teljesítményét. A hivatal elnöke szerint kedvező tendencia, hogy a hosszabb távra szóló nemzetközi vasúti árufuvarozás aránya növekedett a vasúti áruszállításon belül. A hivatal számítása szerint a vasúti árufuvarozás térvesztési üteme mérséklődött a teljes magyar szállítási piacon. Míg 2004. utolsó negyedévéhez képest 2005. azonos időszakára a vasút részaránya 24,7 százalékról 23 százalékra csökkent, addig a tavalyi utolsó három hónapra ez az arány 21,5 százalékra mérséklődött.

A liberalizációhoz kötődően folyik a pályadíjak felülvizsgálata. A február 20-án indult eljárásra 60 nap áll rendelkezésre, de ez meghosszabbítható további 30 nappal. A felülvizsgálat eredményének függvényében derül majd ki, hogy javasolnak-e változtatást az eddigi pályahasználati díjra.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?