Két térségi vasút is szállíthat utasokat

2007.02.27. 19:52
Hétfőn két társaságnak kiadták az engedélyeket a térségi vasúti személyszállításra. A Mecsekben és Miskolcon működő kisvasutak mellett nyolc társaság vár engedélyre. A vasúti hivatal elnöke szerint a térségi vasutaktól akkor várható áttörés, ha a MÁV és a GYSEV vonalain is működhetnek.

A Magyar Vasúti Hivatal hétfőn kiadta az Északerdő Erdőgazdasági Zrt-nek és a Mecseki Erdészeti Zrt-nek a térségi vasúti személyszállításra vonatkozó engedélyeket – jelentette be Antal Dániel, a hivatal elnöke kedden. A két engedély kiadásának elvi jelentősége van, mert ezzel megkezdődött a személyszállításban is a több szereplős vasúti piaci modellre történő átállás.

A két társaság mostantól jogosult arra, hogy az állam vagy az érintetett önkormányzatok közszolgáltatási szerződést kössenek velük. Az engedélyt kapott cégek részesedése a vasúti piacon mintegy 2 ezrelék, a két térségi vasúttársaság évente mintegy 300 ezer utast szállít.

Akkor lenne nagyobb jelentősége a térségi vasúti személyszállító társaságoknak, ha a MÁV és a GYSEV vonalain is kialakíthatóak lennének – vélekedett Antal Dániel. Emlékeztetett arra, hogy a MÁV 5 mellékvonalán két térségi vasúttársaságnál vizsgálták a működést, és ennek tapasztalatai alapján javaslatokat fogalmaznak meg a kormány számára.

Miskolc és Pécs

A miskolci székhelyű Északerdő Erdőgazdasági Zrt. két – a Lillafüredi Állami Erdei Vasút és a Pálházi Állami Erdei Vasút – pályahálózatot működtet, a pécsi székhelyű Mecseki Erdészeti Zrt. az Almamelléki Állami Erdei Vasút pályahálózatán tevékenykedik. A Magyar Vasúti Hivatalnál jelenleg nyolc eljárás van folyamatban térségi vasúti tevékenység engedélyezésére, amely érint személyszállítást és árufuvarozást is.

A vasúthatóság vezetője kedvezőnek értékelte az áruszállítási piac tavalyi utolsó negyedéves teljesítményét. A hivatal elnöke szerint kedvező tendencia, hogy a hosszabb távra szóló nemzetközi vasúti árufuvarozás aránya növekedett a vasúti áruszállításon belül. A hivatal számítása szerint a vasúti árufuvarozás térvesztési üteme mérséklődött a teljes magyar szállítási piacon. Míg 2004. utolsó negyedévéhez képest 2005. azonos időszakára a vasút részaránya 24,7 százalékról 23 százalékra csökkent, addig a tavalyi utolsó három hónapra ez az arány 21,5 százalékra mérséklődött.

A liberalizációhoz kötődően folyik a pályadíjak felülvizsgálata. A február 20-án indult eljárásra 60 nap áll rendelkezésre, de ez meghosszabbítható további 30 nappal. A felülvizsgálat eredményének függvényében derül majd ki, hogy javasolnak-e változtatást az eddigi pályahasználati díjra.