Többet veszünk, ha kártyával fizetünk

2005.04.28. 08:05
Gyorsan terjednek a hipermarketek bevásárlókártyái, év végére akár 100 ezer háztartás is rendelkezhet ilyennel. A kártyás fizetéskor jelentősen növekszik a kosárérték.
Az Auchanban teljesen természetes, ha a vásárló a konkurens hipermarketlánc bevásárlókártyáját adja át fizetéskor, legfeljebb az alkalmazottak felhívják a figyelmet, hogy az Auchannak is van hasonló szolgáltatása. Immár rendszeresnek mondható, hogy az Auchanban Tesco bevásárlókártyával fizetnek - mondta Komjáti Krisztina, a Banque Accord Pénzügyi Rt., az Auchan pénzügyi szolgáltatását menedzselő cég kereskedelmi vezetője.

Nem kölcsönös

Az úgynevezett keresztvásárlás egyáltalán nem meglepő, a Tesco számítása szerint legalább 50 ezer háztartásba juttatták el eddig szolgáltatásukat és egyértelmű, hogy a vásárlók nem csak a Tescóban vásárolnak. Az Auchan tavaly októberben indította szolgáltatását, jelenleg 13 ezer ügyfele van, a tervek szerint év végére 40 ezer pénzügyi terméket is értékesíthet a cég.

A kártyával generált forgalomról egyetlen hipermarketlánc sem beszél, annyi biztos, hogy a plasztik fizetési eszköz használatakor a kosárérték a duplája a megszokottnak, ami egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a kártyás ügyfelek hálás fogyasztók, és mindent vesznek, a tartós fogyasztási cikktől az élelmiszerig.

Rangsort nem lehet felállítani, mely termékek fogynak inkább kártyás fizetéskor. Az Auchan kizárólag saját üzleteiben engedélyezi pénzügyi szolgáltatását, vagyis Auchan kártyával nem lehet Cora vagy Tesco áruházakban fizetni. Cserébe viszont - állították - a hipermarketlánc a legkedvezőbb hiteldíjmutatókat nyújtja.

Engedmények

Komjáti Krisztina szerint egyelőre túl fiatal a szolgáltatás ahhoz, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni, merre érdemes fejleszteni, illetve milyen plusz - a kereskedelmet elősegítő - információkat hoznak a kártyások a bank, illetve a hipermarketlánc számára. Jelenleg azt vizsgálják, hogy a bevásárlókártya mögé milyen értéknövelt szolgáltatásokat lehet csatolni. Az irány egyébként a termékakciózás, vagyis a hipermarketlánc néhány árkedvezményt kizárólag a kártyával fizetőknek biztosít.

Meglepően jó a hiteltörlesztési morál, a kártyabirtokosok negyede még a határidő lejárta előtt, egy összegben fizeti vissza a felhasznált hitelt. Nem véletlen, hiszen így elkerülhetőek a meglehetősen drága költségek. Az ilyen konstrukciók teljes hiteldíjmutatója elérheti a 47 százalékot is.

A Cora kártyáját elsősorban a szokásos bevásárlások során használják az ügyfelek, a két konkurens esetében a tartós fogyasztási cikkek vásárlásakor is szerepet játszik a plasztik. Tapasztalatok szerint a kártyás ügyfelek év végén a kártyájukat főként a nagy összegű vásárlásokra használják, ilyenkor ennek hitelkerete árukölcsönként vesz részt a kereskedelemben. A hétköznapokon viszont klasszikus hitelkártyaként funkcionál.

A Cora például olyan konstrukciót dolgozott ki, amellyel az ügyfelek készpénzhez juthatnak, a másik két lánc csak az elektronikus vásárlást engedélyezi. A láncok saját pénzügyi szolgáltatása gyorsan terjed, mindegyikük bővítést és újabb konstrukciók kialakítását tervezi. Előzetes adatok szerint év végére több mint százezer háztartásba jutnak el ezek a termékek.