A Vámszakmai Érdekegyeztető Fórum keddi ülését követően az országos vámparancsnok elmondta: a vámügynökökkel, a multinacionális cégek és a fuvarozók érdekképviseleti vezetőivel folytatott megbeszélés illeszkedik abba a sorba, amely már elkezdődött az európai uniós csatlakozást megelőző hónapokban. A keddi konzultáción az uniós csatlakozás háromhetes tapasztalatait összegezték az ügyfelek, illetve a vámhatóság szempontjából.
A kapcsolat pozítiv
Nagy János kiemelte, hogy a Joint Venture Szövetség és a közúti fuvarozók képviselője egyaránt pozitívan értékelte az ügyfél-vámhatóság kapcsolatát az elmúlt három hét során. Nagy János elmondta azt is, hogy a múlt héten Brüsszelben járt, ahol az uniós vámigazgatók, valamint az EU vám- és adó-főigazgatóság vezetőinek tanácskozásán vett részt. Itt az EU bizottságának képviselője elmondta, hogy a tíz újonnan csatlakozó ország vámhatósága összességében zökkenőmentesen kapcsolódott az unió vámadat informatikai rendszereihez.
Az országos vámparancsnok megerősítette, hogy a VPOP régi informatikai rendszerének május 1-je után is folyamatosan kellett működnie, mivel a szállítmányok utólagos ellenőrzése még folyamatban van. A tranzit informatikai rendszer is jól működik, olyannyira, hogy májusban 15 százalékos forgalomnövekedést regisztráltak. Utalt arra, hogy a TARIC tarifa adatbázis is jól vizsgázott, pedig az Európai Unió 25 tagországában vámkezelt áruk vámtarifáival naponta százas nagyságrendben kell az adatbázist frissíteni.
Nem terveznek pert
A múlt hét közepén problémát okozott vámáru-nyilatkozat feldolgozó rendszerrel kapcsolatban elmondta: egyelőre nem terveznek kötbérfizetési pert indítani a szoftvert szállító konzorciummal szemben, ám megvizsgálják ennek jogi lehetőségét. A döntést az is befolyásolhatja, hogy az ügyfelek részéről lesz-e perigény a lassú vámkezelés, illetve a több napos torlódás miatt keletkezett károk enyhítésére.