A piackutatóknak készülniük kell az 'új férfiak' megjelenésére

2008.09.22. 07:36
Természetes, hogy vannak nőknek szóló termékek, de azok speciális szépségápolási vagy a nemiséghez köthető napi fogyasztási cikkek. A nők jobb vásárlók, de a termékek többsége már nem kifejezetten a nőknek szól.

A női vevők jellemzően nyitottabbak, szívesebben veszik meg az innovatív termékeket, a férfiak jellemzően a bevált márkákat és bevált termékeket keresik. Vagyis amikor egy cég új termékkel vagy új csomagolással jelenik meg a piacon, elsősorban női fókuszcsoportokkal teszteli a termékeket, attól függetlenül, hogy kinek szánja.

A napi fogyasztásicikk-vásárlás jellemzően a nőkre testálódik, s mivel a háztartások beszerzésében jelentős aránnyal bír az impulzusvásárlás, fontos, hogy a termék első körben egy nőnek adja el magát.

A piackutatóknak azonban új helyzetre kell felkészülniük a napi fogyasztási cikkek piacán. Megjelentek az "új férfiak", akik szívesen átvállalják a nőktől a vásárlást, a házimunkát vagy éppen a főzést. Ennek megfelelően szívesen választanak és fogyasztanak az üzletben olyan terméket, amelyet a gyártó elsősorban nőknek szánt. Ebben a körben a termék elveszti az alapvető "szexusát", vagyis már nem lehet rá azt mondani, hogy "női termék".

Hasonló a helyzet a szingliknél, azzal a különbséggel, hogy az ő esetükben még nehezebb női vagy férfitermékeket kitalálni, tekintettel arra, hogy ez a csoport alapvetően nem vásárol élelmiszert, és a napi fogyasztásicikk-beszerzéseiket sem feltétlenül saját maguk bonyolítják le. Vagyis ebben a rétegben sem lehet kifejezetten nőknek szóló élelmiszereket kitalálni.

Ahhoz, hogy egy ilyen program működőképessé váljék egy cég termékénél, alapfeltétel, hogy a megcélzott nő családos legyen, akinek fontos a család biztonsága, nyugalma és egészsége. A piackutatók úgy vélik, a több tízezer napi fogyasztási cikkből egy-egy pozicionálható női termékként. Ilyen termékek megtalálhatók a szénsavas üdítőitaloknál - például a light kóla - vagy a tejdesszerteknél.

Ez utóbbira például az új férfi típus éppúgy "rájár", mint a nő. A csokoládéknál és a pralinéknál ugyancsak megtalálható a nőknek szóló termék, de rendkívül fontos, hogy ott a csomagolást úgy találták ki, hogy a férfi szívesen tegye a kosarában - nem véletlenül, hiszen jellemzően kényeztető termékről van szó.