Idén 450 milliárd jut útfenntartásra

2006.01.16. 08:49
Változnak a közutak fenntartásával foglalkozó cégek feladatai, és az idén háromszáz milliárd forintot fordítanak a gyorsforgalmi utak fejlesztésére.

Januártól jelentős változások álltak be a közúthálózat fenntartásával, fejlesztésével foglalkozó intézmények, társaságok életében. A stratégiai döntéshozó a közlekedési tárca, a minisztérium az úthálózattal kapcsolatos más munkát nem végez, de természetesen nála maradnak a tulajdonosi jogok, illetve a szakmai felügyelet. Az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatósághoz (ÚKIG) kerül az útügyi feladatok szabályozása, és e szervezet felelős a korábbi útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzat átalakításával létrehozott útpénztár kezeléséért is, továbbá hozzá tartozik az utak vagyonkezelése és az európai uniós támogatások koordinálása.

A közúthálózat fenntartása, üzemeltetése részben a megyei közútkezelőkből tavaly létrehozott Magyar Közút Kht, illetve az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) ZRt. feladata, míg a fejlesztésekért a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a felelős. Az ÁAK ZRt. az ÚKIG megbízásából beszedi az autópályadíjakat, ami a tavalyi mintegy 26 milliárd forint után idén 30 milliárd forint körül alakulhat. E feladat, illetve az említett fenntartás, üzemeltetés mellett az ÁAK a jövőben építendő, úgynevezett programutak beruházásaihoz forrást szerez a nemzetközi pénzpiacokról, mondta Nagy Attila, az ÁAK vezérigazgatója egy pénteki sajtótájékoztatón.

Szilágyi András, az NA ZRt. vezérigazgatója elmondta, hogy szolgáltató típusú társaságot szeretnének működtetni - e cég végzi az ÁAK megbízásából a fejlesztéseket. Szilágyi beszámolt arról, hogy a tavalyi 90 fölötti közbeszerzési eljárás után idén várhatóan a kisebb-nagyobb projektekkel együtt 60-90 pályázatot kívánnak lebonyolítani. Ezek közül is kiemelkedő az M6-os két szakaszára vonatkozó kiírás, vagyis a Szekszárd-Boly és a Boly-Pécs, illetve az M31 gödöllői összekötő szakaszára vonatkozó tender.

Kétszer több pénz kellene

Horváth Zsolt Csaba, a közlekedési tárca helyettes államtitkára elmondta, hogy az idén útfenntartásra, -üzemeltetésre, -fejlesztésekre összesen mintegy 450 milliárd forintot fordítanak. Ebből 122,5 milliárd forint keletkezik az útpénztárnál, mégpedig az említett 30 milliárdos matricabevételből, illetve a büdzséből. A központi költségvetésből itt megjelenő összeg nagyjából megegyezik a tavalyival. A 450 milliárd forintból 300 milliárd forintot fordítanak a gyorsforgalmi utak fejlesztésére. Horváth László, az ÚKIG főigazgatója kiemelte, hogy a jelenlegi finanszírozás az országos úthálózat szinten tartásához nyújt fedezetet, az európai színvonal eléréséhez - vagyis, ahhoz, hogy a felújítás gyakoriságát 15 évre csökkenthessék - ezermilliárd forintos keretre lenne szükség.