További Magyar cikkek
Nem törvényes
Azzal, hogy az utazási irodák a hirdetett út árából kihagyják a járulékos költségeket, két probléma is van, mondta az Indexnek Baran Alexandra, a FEOSZ illetékese. Egyrészt jogszabályellenes, ugyanis egy 2001-es GM rendelet és a fogyasztóvédelemről szóló törvény szerint a szolgáltatás díján a szolgáltatásért a fogyasztói forgalomban fizetendő díjat kell érteni. Azt az árat, amely magában foglalja az általános forgalmi adó és a szolgáltatást terhelő más adók, illetve fizetési kötelezettségek összegét is. Ezt az árat kell feltüntetni a szolgáltatás nyújtásának vagy kínálásának helyén, azaz a hirdetésekben is.
A másik probléma, hogy az illeték, a biztosítási és kerozindíj nélküli árak nem összehasonlíthatók, így torzíthatják a versenyt. A fogyasztó nem tudja meg a hirdetés helyén a valós árat, csak akkor, ha ajánlatot kér az utazási irodában, vagy legrosszabb esetben csak szerződéskötés után, a fizetéskor.
A magyar piacon összesen 1100 utazási iroda lehet, körülbelül felük foglalkozhat a kiutaztatás valamilyen formájával, de csak 50-60 olyan cég lehet, amelyek szervezik az utakat és a többiek, csak ő ajánlataikat forgalmazzák. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint "elég elterjedt" a gyakorlat, hogy hirdetéseikben, ajánlataikban nem tüntetnek fel egyes járulékos költségeket az utazási irodák.
A FEOSZ korábban már felkereste az érintett utazási irodákat, és felhívta a figyelmüket, hogy a gyakorlatuk jogszabályba ütközik, de nem történt semmi, ekkor döntöttek a Neckermann-per elindításáról. Baran szerint a kereset célja, hogy a bíróság megállapítsa a jogsértést, és ez precedenst teremtsen. A Neckermann által jogtalanul felszámolt kerozindíjakat nem fizettetnék vissza.
Az irodák másként látják
Az utazási irodákra is érvényes rendelet szerint a feltüntetett árban mindennek benne kell lennie - ismerte el Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke, aki szerint a szerződéskötésekor már az utas felelőssége is, hogy megnézze, mit tartalmaz az eredetinél esetlegesen magasabb ár.
A MUISZ-nak azonban azzal van baja, hogy a hivatkozott rendelet azt is tartalmazza, a szerződéskötés után nem lehet módosítani az áron. A szövetség már fél éve kezdeményezte a turisztikai államtitkárnál (az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium most kezdte el a rendelet módosítását), hogy változhasson, hiszen az üzemanyagár olyan tényező, amelyre az utazási irodának nincsen ráhatása. Ha a kerozin ára felmegy, és az irodának tartania kell magát a jóval korábban kötött szerződéshez, akkor veszteségesen utaztat. Molnár Gabriella az Indexnek azt mondta, ha a kerozin ára csökken menet közben, azt is érvényesítenék.
Maximum plusz tíz százalék
A kormány második félévi munkatervében szerepel az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 1996-os kormányrendelet módosítása, tudtuk meg az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium sajtó és kommunikációs főosztályától. A jogszabály módosításnak egyik célja (a szervezett utazási formákról szóló 90/314/EGK irányelvnek megfelelően), hogy az üzemanyagköltség növekedése esetén az utazási vállalkozók élhessenek a részvételi díj felemelésével. Persze csak szigorú keretek között: az indulás előtt minimum 20 nappal kellene írásban tájékoztatni az utazókat, hogy emelkedett az ár, amely csak a részvételi díj 10 százalékáig módosulhatna. Az OTM szerint a rendeletet leghamarabb decemberben módosíthatják.