Dezső
15 °C
28 °C

Széchenyi a piacvezető

2007.05.03. 15:11
A magyar kis- és középvállalkozói szektor képviselõinek 81 százaléka hallott már a vállalatok számára kifejlesztett hitelkártyáról, de mindössze 25 százalékuk használja, derül ki a MasterCard megbízásából készült tanulmányból. A kis- és középvállalati szektor képviselõi elsõsorban a bevételek és a fizetési kötelezettségek eltérõ ütemezésébõl eredõ nehézségek megoldására használják a plasztikot.

Az üzleti kártya elsõsorban a kiadások és fizetési kötelezettségek ütemezésébõl eredõ nehézségekre nyújt megoldást. Ebben egyetért a megkérdezett kis- és középvállalati vezetõk többsége – derül ki a MasterCard Europe kártyatársaság megbízásából készített kutatásból. Ugyanakkor a kkv-k képviselõi hasonlóan nagy szerepet tulajdonítanak a készpénzfelvétel lehetõségének, a bankfiókban felvehetõ nagyobb összegû hitelnek és a hitelügyintézési idõ azonnali csökkenésének. A MasterCard megbízásából 2007 márciusában készült piackutatás elsõsorban azt vizsgálta, a vállalatvezetõk körében milyen fogyasztói attitûdök jellemzõek az üzleti kártyákkal kapcsolatban.

Elkülönült költések

A MasterCard Europe kártyatársaság olyan programokat dolgoz ki, amelyek könnyebbé, gyorsabbá, biztonságosabbá és jobban ellenõrizhetõvé teszik a beszerzések kezelését, az utazáskor, üzleti reprezentáció alkalmával felmerülõ költések rendezését, de megoldást nyújtanak a cash-flow gondok áthidalására is – emelte ki Zdenek Houser, a MasterCard Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért felelõs igazgatója. Az üzleti hitelkártyák segítségével a vállalkozások lehetõséget kapnak arra, hogy jól elkülönítsék személyes és üzleti költéseiket, egyszerûsíthetik a könyvelési folyamatokat, intézhetik a külföldi költések áfa-visszatérítését.

A felmérés szerint a vállalatok, vállalkozások nagy részénél a tulajdonos vagy az ügyvezetõ hozza meg a kártyaigényléssel kapcsolatos döntést. A használati tapasztalattal is rendelkezõ válaszadók (20 százalék) is azt vallották, elsõsorban a cash-flow gondok enyhítésére használják a kártyát, de fontos plusznak tartják a fokozott biztonságot, valamint a bel- és külföldi utak alkalmával felmerülõ költségek gyors és kényelmes kiegyenlítésének lehetõségét is. Elõnyük ezeknek a kártyáknak, hogy csak egyszer kell igényelni õket, egyszer kell kitölteni a hitelkérelmet, és utána bármikor használják a megújuló hitelt, amikor szükségük van pénzre. Vagyis csökken az adminisztráció, gyorsabb és kényelmesebb a használat.

Az ideális üzleti kártya

A válaszadók többsége szerint az ideális üzleti kártya nem tartalmaz rendelkezésre állási jutalékot a hitelkeretre, olcsó, egyszerû adminisztrációt biztosít, sms-visszajelzést küld a tranzakciókról, valamint különbözõ kedvezmény- és pénzfeltöltõ programok is társulnak hozzá. A legkevésbé fontosnak talált szolgáltatások között voltak a VIP, valamint a pontgyûjtõ hûségprogramok. A felmérés kimutatta, ha megszületik a döntés az üzleti hitelkártya igénylésérõl, a vállalatok 85 százaléka annál a banknál teszi meg az elsõ lépést, amelynél a számláját is vezeti.

A MasterCard piaci tapasztalatai szerint a jelenleg üzleti kártyát használó kis- és középvállalatok többsége elégedett a termékkel. A felmérés megmutatta, hogy a válaszadók 16 százalékának vagy még nem ajánlották fel a vállalati hitelkártyát, vagy egyáltalán nem ismerik az üzleti plasztikban rejlõ lehetõségeket. A válaszadók 54 százaléka nem érti, mit jelent az üzleti kártya. Sokan azt gondolják, hogy az üzleti kártya túl drága, nagyon kevés az elfogadóhely, és a kártyával rendezett költések nehezen követhetõk. Ezen válatoztatna a MasterCard.

Piacvezetõ Széchenyi

Az elmúlt négy év bebizonyította, hogy a Széchenyi kártya az egyik legjobb eszköz ahhoz, hogy a vállalkozók pénzhez jussanak – mondta Krisán László, a Ka-Vosz Zrt. elnöke. A kártyával korábban nem bankoló vállalkozásokat is elértek és alkalmassá tettek a pénzügyi szolgáltatások eléréséhez. Ezt azzal érték el, hogy a kártyát máshogy kommunikálták, mint a hagyományos banki termékeket.

A kártya mára piacvezetõ termékké vált a vállalkozók körében. Ma 2400 bankfiókban elérhetõ, így az igénylés utáni tíz napon belül elkészül. Nemsokára elérik a százezredik igénylést. Ténylegesen 70-80 ezer Széchenyi kártyát adtak ki eddig. 360 milliárd forintnyi hitelt helyeztek ki 4,5 év alatt. A kártyatulajdonosok negyven százaléka az OTP-t választja, a takarékszövetkezeti rendszer pedig húszszázalékos részesedéssel bír. Továbbra is népszerûek a kisebb összegû Széchenyi kártyák, a vállalkozók 38 százaléka ötmillió forint alatti, 23 százaléka ötmillió forint értékû, 23 százalék tízmillió forint összegig és öt százalék 10 millió forint feletti kártyát igényel.