A cégek elégedettek a bankokkal

2008.03.26. 11:25
Egy magyarországi vállalkozás átlagosan két pénzintézettel is aktív üzleti kapcsolatban áll, de a legnagyobb vállalkozások akár 6-7 bank szolgáltatásait is igénybe veszik egyidejűleg. A cégek döntő többsége ráadásul rendkívül elégedett a bankok szolgáltatásaival - állapítja meg a GfK Hungária Corporate Banking Monitor felmérése.

Egy legalább nettó húszmillió forint éves árbevétellel rendelkező magyar vállalkozás átlagosan két bankkal áll üzleti kapcsolatban, de a legnagyobb cégek körében akár hat-hét különböző bankkal való együttműködés sem kizárt. Az, hogy egy-egy vállalat több bankkal is kapcsolatban áll, nem a szolgáltatás minősége miatt alakult így, hiszen a pénzügyi döntéshozók minden korábbinál elégedettebbnek tűnnek főbankjukkal – állapítja meg Bacher János, a GfK Hungária kutatási cégvezetője. A felmérés során megkérdezett 2000 vezető 96 százaléka vallotta magát elégedettnek az általa legfontosabbnak tartott bank teljesítményét értékelve. Ráadásul 68 százalékuk nem csak pusztán elégedettnek, hanem nagyon elégedettnek tartja magát.

A felmérés eredményei arra is rámutatnak, hogy a bankok és pénzintézetek által nyújtott szolgáltatás és kapcsolattartás színvonalában számottevő különbség nincsen a vállalatméretnél – a kis cégek a nagy vállalatokhoz hasonlóan vélekednek bankjukról. Mára tehát a vállalati szektorban szolgáltatásokat kínáló bankok számára valóban minden ügyfél fontos ügyfél.

A vállalatok és fő bankjuk között kialakult kapcsolatok erőssége egyelőre azonban az elégedettséget is felülírja néha. Annak ellenére, hogy a vállalatok négy százaléka nem elégedett a bankjával, csak három százalék nyilatkozott úgy, hogy a jövőben valószínűleg nem tartja fenn kapcsolatát legfontosabb bankjával, megválik attól.

A bankváltással kapcsolatos legfőbb indokok között első helyen a hitelezéssel kapcsolatos problémák állnak. Vállalatmérettől függetlenül azok a cégek hajlamosabbak leginkább a váltásra, akik a jelenlegi bankjuknál egyáltalán nem, vagy csak árbevételükhöz képest alacsony arányban hitelképesek. Ugyanakkor az is tisztán látható, hogy még a fő bankjuktól hitelt egyáltalán nem kapó cégek körében sem túl magas a bankváltást tervezők aránya – alig több mint hat százalék. Ez azt jelenti, hogy a bankok hitelezési gyakorlata ma Magyarországon meglehetősen hasonló, azaz aki az egyik helyen banki hitel formájában nem jut forráshoz, az egy másik pénzintézetnél sem számíthat sok jóra.