A vasárnapi vásárló szokásai

2002.10.10. 11:56
Az idén az első hat hónapban több mint 23 millió vásárlást bonyolítottak le vasárnapokon, a tavalyi hasonló időszakban számított 21 millióval szemben - derül ki a GfK Piackutató Intézet felméréséből.
A GfK a háztartások napi fogyasztási cikk és ruházati vásárlásait folyamatosan vizsgálja. A felmérést a 3,8 millió magyar háztartást reprezentáló kétezer háztartás bevásárlási naplója alapján készítette el az intézet.

A felmérés megállapítása szerint 2002. január-júniusában vasárnapokon a háztartások mintegy 38 milliárd forint értékben költöttek élelmiszerre vagy háztartási vegyi árura, míg a tavalyi első félévben 30, 2000-ben pedig 20 milliárd forintért vásároltak.

A lakosság a vasárnapi vásárlásokat az átlagosnál gyakrabban a hipermarketekben és a Cash and Carry (C+C) típusú üzletekben bonyolítja le. A vásárlások értékét tekintve a napi fogyasztási cikkek összes forgalmából a C+C áruházak részesedése 10 százalék a hipermarketeké pedig 9. Az átlagtól leginkább a drogériák maradnak el 1 százalékos vasárnapi forgalmi aránnyal. Ez a mutató a diszkontoknál és a lánchoz tartozó kisebb boltoknál 2-2 százalék.

A GfK adatai szerint évek óta egyenletesen oszlik meg a napi fogyasztási cikkek vásárlása és forgalmaaz egyes napszakok között. A vizsgált időszakban reggel 8 óráig bonyolódott le az összes vásárlás 35 százaléka, míg délig további 35 százaléka. A délután 4 óráig terjedő időszak 20 százalékkal, az este 8 óráig tartó pedig 9 százalékkal részesedik. Este 8 után a vásárlások száma 1 százalék alatt marad.

A felmérés szerint értékben már más a megoszlás: a kora reggeli órákra 26 százalék, délelőttre 36, délutánra 24, estére 14, este 8 utánra pedig 1 százalék jut a háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseiből.

A hipermarketek és a C+C áruházak délután és este bonyolítják le forgalmuk nagyobbik felét. A délután legerősebb a drogériákban, a kis boltok viszont bevételük háromnegyed részét déli 12-ig realizálják.