Aliz
6 °C
14 °C

Csak 2008 májusában lesz készen az M7-es

2006.09.07. 14:00
A Porr-Viadom-Terra-Asdaq konzorciuma (PVT-M7) nyerte az M7-es utolsó, Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakaszára kiírt közbeszerzési eljárást. A kétszeri felfüggesztés és miniszteri beavatkozás után kihirdetett győztes az első körben még a legdrágább ajánlatot tette. A másodikra csökkentette árait, a sikere azonban egyáltalán nem forgott veszélyben, ugyanis az összes többi pályázót kizárták a versenyből. 2008. május 31. után mehetünk végig autópályán a horvát határig.

Befejeződött az M7-es utolsó szakaszára, a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa között 35,5 kilométer megépítésére kiírt közbeszerzési eljárás, a győztest szerdán nevezte meg a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. A szakaszt a hat pályázóból egyedüliként ki nem zárt Porr-Viadom-Terra-Asdaq konzorcium építheti.

Nem nyerhetett más

A megtakarításoknak örül Kóka
Az autópályaépítési szabályok egyszerűsítésének és a fokozott, tiszta versenynek köszönhető, hogy a mérnökárhoz képest 40 százalékos megtakarítást lehetett elérni az M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közti szakaszára kiírt tenderen - reagált Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, miután a NA Zrt. csütörtökön kihirdette a pályázat nyertesét. A mostani, összesen 27 milliárd forintos megtakarítás bizonyítja, hogy érdemes volt felvenni a kesztyűt a nagyobb versenyért és a pazarló megoldásokkal szemben. Mostantól nyilvánvaló, hogy olcsóbban is lehet utakat építeni és ezt elvárom a jövőben is. Ebben a szemléletben költjük el az európai uniós pénzeket is - mondta a miniszter. (MTI)

A konzorcium az első körben 49,9 milliárd forintos ajánlatot tett, ami akkor a legdrágább volt. A legalacsonyabb árat, 41,74 milliárd forintot az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma (Grando) ajánlotta. Mögöttük végzett a Strabag-Hídépítő páros 45,8 milliárd forinttal, míg a Swietelsky-Bilfinger konzorcium 46,26 milliárdot kért. A Vegyépszer és a Betonút konzorciuma 46,29 milliárdot, a Colas 48,84 milliárdot mondott.

A második körre a pályázók többsége - a hatból négy - csökkentette az árait, a Vegyépszer-Betonút tandemje például 41,4 milliárdra, az első körös vállalását tartani tudó Grando alá ment az ajánlatával; ám ennek később már nem volt jelentősége. A bírálóbizottság ugyanis két körben minden más pályázót kizárt az egyébként is zaklatott lefolyású tenderből. Így az M0-s keleti szektorának két szakaszát is építő Viadom és társai lényegében verseny és ellenfelek nélkül nyertek.

43 milliárdért építik

A cég 43 milliárd forintért építi meg az M7-es utolsó, még kivitelezés előtt álló szektorát (a horvát határig vezető autópályának ezenkívül még egy szakasza hiányzik, a Köröshegyi viadukot is magába foglaló, Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14 kilométert a mostani tervek szerint jövő augusztusban adják át). A kivitelezési költség így kilométerenként 1,21 milliárd forint lesz, ennél olcsóbban folyóáron 2003 óta nem épült autópálya.


Továbbépül az M7-es autópálya

A konzorciumnak 2008. május 31-ére kell átadnia az utat. Eredetileg ez év végi átadás szerepelt a tervekben - az NA honlapján még szerdán is ez a dátum volt feltüntetve -, míg a közlekedési tárca honlapja szerint a teljes M7-esnek el kellene készülni 2007 végére. Az autópályacégnél ezzel kapcsolatos kérdésünkre azt mondták: már a pályázatban is a 2008-as határidő szerepelt.

A kivitelezőnek az új autópályán kétszer két forgalmi sávot, plusz leállósávot kell építenie. A pályázati dokumentáció szerint a munkálatok során meg kell mozgatni 3,2 millió köbméter földet, meg kell építeni négy csomópontot, 39 műtárgyat és két autópálya-pihenőhelyet WC-épülettel. Az új sztráda az eredetinél keskenyebb (26,6 méter széles) lesz.

Nem sikertörténet

Az M7-es kivitelezőjét kiválasztó közbeszerzési eljárást ennek ellenére hiba lenne sikertenderként értékelni. Az eljárás még tavaly decemberben kezdődött, idén márciusban az NA Zrt. mind a hat pályázót alkalmasnak tartotta a szerződés teljesítésére, így jelentkezésüket érvényesnek minősítette. Áprilisban azonban máris fel kellett függeszteni a tendert, miután a Vegyépszer 15 oldalas jogorvoslati kérelmet nyújtott be a közbeszerzési döntőbizottsághoz a pályázat vélt szabálytalanságai miatt.

Ezt követően júliusban függesztették fel újra az eljárást; akkor a Strabag és a Hídépítő alkotta konzorcium emelt kifogást amiatt, hogy az utolsó tárgyalásra alig egy nappal korábban postázták a meghívókat. Ez a felfüggesztés mindössze egy napig tartott, ugyanis a konzorcium visszavonta a jogorvoslati kérelmet.

Kizárások

Augusztus első napjaiban napvilágot látott, hogy a hatból négy pályázót kizártak a tenderből. Kóka János közlekedési miniszter ugyanis augusztus 9-én új vizsgálatot kért újabb, független szakértők bevonásával. A miniszter a döntését azzal indokolta, hogy a pályázók több mint felét kizárták a versenyből, valamint felmerült, hogy bizonyos pályázók pótmunkák utólagos megrendelésének reményében kínáltak kedvező árat.

Az újra lefolytatott eljárás aztán még szigorúbb volt: a maradék két pályázó egyikét is "lapátra tették", így egyedüliként a Porr-Viadom-Terra-Asdaq maradt versenyben. Pontosabban: verseny nem lévén ez nyerte el a megbízást - feltéve, hogy a vesztes kizárt pályázók nem támadják meg a döntést.

A kizárt pályázók most kapták meg a hivatalos értesítést, a Betonútnál arról tájékoztattak: azt napokon belül átnézik, és azt követően döntenek arról, tesznek-e lépéseket. "Ha úgy érezzük, méltánytalanság ért minket, akkor jogorvoslatot kérünk" - fogalmazott Szerencsés László, a cég területi igazgatója. A másik magyar pályázó, a Hídépítő-Strabag illetékeseivel nem sikerült beszélnünk.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?