Judit
2 °C
7 °C

Villamoson indulnak el az uniós százmilliárdok

2008.12.20. 15:19
Brüsszelben jóváhagyták az első magyar, nagyrészt uniós támogatásból megvalósuló nagyprojektet. Az új debreceni villamos építése Bajnai Gordon fejlesztési miniszter szerint nyomban kezdődhet, amint az időjárás engedi. Ez, és a még jóváhagyásra váró, már Brüsszelben lévő 15 nagyprojekt együttesen 760 milliárd forintnyi uniós pénzt hoz az országba, amiből nagyjából 1000 milliárdnyi fejlesztési valósulhat meg.

Brüsszelben jóváhagyták az első magyar nagyprojektet, a debreceni új villamosvonal építését magába foglaló komplex fejlesztési program indulhat, amint az időjárás engedi – nyilatkozta az Indexnek Bajnai Gordon gazdasági és fejlesztési miniszter. Bajnai szerint Magyarországnak, amely az egyik legtöbb nagyprojekt elbírálására vár, már önmagában is nagy siker a brüsszeli döntés.

Ráadásul a válság idején még inkább szükség van arra, hogy az építőipart élénkítő nagyberuházások beinduljanak, felgyorsuljanak. A többi, még jóváhagyásra váró 15, már Brüsszelben lévő, valamit a héten a kormány által elfogadott további négy nagyprojekt együttesen 760 milliárd forintnyi uniós támogatást hoz az országnak. Ebből az állami és önkormányzati önrészekkel együtt a következő években 1000 milliárd forintnyi fejlesztés valósulhat meg - mondta Bajnai az Indexnek.

A debreceni 2-es villamoshálózat fejlesztése közel 18 milliárd forintba kerül, amelyből 18 darab új alacsony padlós jármű beszerzése, 7,8 kilométer új villamos pálya építése és 12 akadálymentesített megálló kialakítása valósulhat meg. A beruházás magyarországi és uniós támogatási összege közel 16 milliárd forint, a fejlesztés a tervek szerint 2011 végére fejeződik be – közölte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) szombaton.

A projekt célja a városi tömegközlekedés szolgáltatási színvonalának javítása, a közösségi közlekedés népszerűbbé tétele, valamint a környezeti terhelés csökkentése. A fejlesztés legalább 100 ezer debreceni és környéken élő mindennapjait teszi könnyebbé – olvasható az NFÜ közleményében.

Debrecenben már folyik a közbeszerzés, ez azt jelenti, hogy amint az időjárás engedi, megkezdődhetnek az építőipari munkák. A miniszter reményét fejezte ki, hogy az Európai Bizottság hamarosan jóváhagyja a többi benyújtott magyar nagyprojektet, amelyek szintén jelentős építőipari megrendelést generálnak.

Bajnai Gordon utalt arra, hogy Magyarország adta be eddig az Európai Unió tagországai közül a legtöbb nagyprojektet. A válságra tekintettel az Európai Bizottság felgyorsítja a nagyprojektek jóváhagyási folyamatát. Ennek első jele a 18 milliárd forint értékű debreceni beruházás elfogadása.

A magyar nagyprojektek között olyan jelentős közlekedési beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró kivitelezése, a szegedi- és a miskolci villamoshálózat fejlesztése, az M7-es autópálya, az M43-as gyorsforgalmi út építése, valamint a Kelenföld-Székesfehérvár vasútvonal fejlesztése. Brüsszeli jóváhagyásra várnak jelentős környezetvédelmi fejlesztések is, közöttük a Közép-Dunavidéki hulladéklerakók rekultivációja, Békéscsaba és Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja, Makó és térségének szennyvízprogramja.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?