Villamoson indulnak el az uniós százmilliárdok

2008.12.20. 15:19
Brüsszelben jóváhagyták az első magyar, nagyrészt uniós támogatásból megvalósuló nagyprojektet. Az új debreceni villamos építése Bajnai Gordon fejlesztési miniszter szerint nyomban kezdődhet, amint az időjárás engedi. Ez, és a még jóváhagyásra váró, már Brüsszelben lévő 15 nagyprojekt együttesen 760 milliárd forintnyi uniós pénzt hoz az országba, amiből nagyjából 1000 milliárdnyi fejlesztési valósulhat meg.

Brüsszelben jóváhagyták az első magyar nagyprojektet, a debreceni új villamosvonal építését magába foglaló komplex fejlesztési program indulhat, amint az időjárás engedi – nyilatkozta az Indexnek Bajnai Gordon gazdasági és fejlesztési miniszter. Bajnai szerint Magyarországnak, amely az egyik legtöbb nagyprojekt elbírálására vár, már önmagában is nagy siker a brüsszeli döntés.

Ráadásul a válság idején még inkább szükség van arra, hogy az építőipart élénkítő nagyberuházások beinduljanak, felgyorsuljanak. A többi, még jóváhagyásra váró 15, már Brüsszelben lévő, valamit a héten a kormány által elfogadott további négy nagyprojekt együttesen 760 milliárd forintnyi uniós támogatást hoz az országnak. Ebből az állami és önkormányzati önrészekkel együtt a következő években 1000 milliárd forintnyi fejlesztés valósulhat meg - mondta Bajnai az Indexnek.

A debreceni 2-es villamoshálózat fejlesztése közel 18 milliárd forintba kerül, amelyből 18 darab új alacsony padlós jármű beszerzése, 7,8 kilométer új villamos pálya építése és 12 akadálymentesített megálló kialakítása valósulhat meg. A beruházás magyarországi és uniós támogatási összege közel 16 milliárd forint, a fejlesztés a tervek szerint 2011 végére fejeződik be – közölte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) szombaton.

A projekt célja a városi tömegközlekedés szolgáltatási színvonalának javítása, a közösségi közlekedés népszerűbbé tétele, valamint a környezeti terhelés csökkentése. A fejlesztés legalább 100 ezer debreceni és környéken élő mindennapjait teszi könnyebbé – olvasható az NFÜ közleményében.

Debrecenben már folyik a közbeszerzés, ez azt jelenti, hogy amint az időjárás engedi, megkezdődhetnek az építőipari munkák. A miniszter reményét fejezte ki, hogy az Európai Bizottság hamarosan jóváhagyja a többi benyújtott magyar nagyprojektet, amelyek szintén jelentős építőipari megrendelést generálnak.

Bajnai Gordon utalt arra, hogy Magyarország adta be eddig az Európai Unió tagországai közül a legtöbb nagyprojektet. A válságra tekintettel az Európai Bizottság felgyorsítja a nagyprojektek jóváhagyási folyamatát. Ennek első jele a 18 milliárd forint értékű debreceni beruházás elfogadása.

A magyar nagyprojektek között olyan jelentős közlekedési beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró kivitelezése, a szegedi- és a miskolci villamoshálózat fejlesztése, az M7-es autópálya, az M43-as gyorsforgalmi út építése, valamint a Kelenföld-Székesfehérvár vasútvonal fejlesztése. Brüsszeli jóváhagyásra várnak jelentős környezetvédelmi fejlesztések is, közöttük a Közép-Dunavidéki hulladéklerakók rekultivációja, Békéscsaba és Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja, Makó és térségének szennyvízprogramja.