Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Inkább az ingázókat támogatnák

2003.09.03. 08:49
A Pénzügyminisztérium (PM) már dolgozik azon a javaslaton, amely a fogyasztóiár-kiegészítési javaslatban szereplőnél méltányosabb megoldást nyújt a diákok számára - mondta a NAPI Gazdaságnak Máté Dániel, a pénzügyi tárca szóvivője.
Máté nem tart attól, hogy a támogatás mérséklése jelentősen befolyásolná a diákok utazási szokásait. A tárca jövőre ingyenessé tenné a naponta ingázó hallgatók bejárása mellett a dolgozók utazását is, mindezt az ideinél nem nagyobb költségvetési keretből.

A munkáltató fizetett

A bejáró diákok után az állam jelenleg átlagosan 87 százalékos támogatást ad, a diák csak a bérlet fennmaradó 13 százalékát fizeti. A dolgozóknál az állam eddig semmit sem fizetett, a munkavállaló 20 százaléka mellett a jelentős, 80 százalékos teher a munkáltatóra jut. A PM szerint az ingázás ingyenessé tétele 5,1 milliárdos többletforrást igényel, amelyből 2,6 milliárd kerülhet a Volán-társaságokhoz és 2,5 milliárd a MÁV-hoz.

Nincs regisztráció

Az egyik Volán-társaság osztályvezetője szerint ez a pénz csak a bejáró diákok kedvezményének növelését fedezheti, de az ingázó dolgozók terheinek átvállalását biztosan nem. Az összeg meghatározásánál a legfontosabb, miként tudnak a Volánok az állammal az ingyenes utazások után fizetett támogatás kiszámításáról megegyezni. Jelenleg az ingyenes utazást jogosan igénybe vevők - 6 év alattiak, 65 év felettiek, országgyűlési képviselők - semmilyen regisztrációban nem szerepelnek, mivel nem váltanak jegyet. Az állam ebben az esetben részben a forgalomszámlálásra alapozva, illetve egy bizonyos kulcs alapján, a cég bevételének arányában utalja át a többmilliárdos fogyasztói árkiegészítést.

A helyzet kezelésére még az előző kormányzat idején Katona Kálmán közlekedési miniszter tett egy erőtlen lépést, végül nem vezették be a díjmentesen vagy minimális költséggel kiváltható regisztrációs jegyet. A jelenlegi közlekedési kormányzat az elektronikus jegyrendszer bevezetését támogatná, amely az utazással kapcsolatos minden információt tartalmazna, s ezáltal pontos adatokkal szolgálna az állam, illetve a társaságok számára a felhasználásról. A PM tervei szerint pedig jelképes összegért lehetne váltani ingyenes utazásra jogosító bérletet, s ezek eladásai alapján fizetnék a közlekedési cégeknek a támogatást. Ez sem jelent teljes megoldást, mivel az árkiegészítést elvileg nem bérletenként, hanem utazásonként kellene fizetni.

Rosszul jár

A Volán Egyesülés képlékenynek tartja a jelenlegi terveket. Az ingázók maximális támogatásáról nemcsak az egyesülésnél, hanem két Volán-vállalatnál is csak kedden értesültek a PM bejelentéséből. A lapnak nyilatkozó osztályvezető mindenesetre úgy látja, hogy a támogatások változtatása nyomán a privatizáció előtt álló Volán-társaságok ugyanolyan rosszul járnak, mint a nyugdíjaskedvezmény bevezetése idején. Akkor az állam az autóbusz-rekonstrukciós program keretében ígérte kompenzálni veszteségeikért a Volánokat, erre azonban nem került sor, idén pedig ez a támogatás az évtizedes mélypontot jelentő egymilliárd forintra csökkent.