Miért is kell plusz 7 milliárd a Margit hídra?
A blogról
A Főmterv 2007-es költségbecslésénél akár 30-50 százalékkal is drágább lehet a Margit híd felújítása, derült ki a múlt héten fővárosi vezetők nyilatkozataiból. Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes szerint egyebek közt azért drágulhat a felújítási költség, írta az MTI, mert a gazdasági válság miatt ugrásszerűen megnőttek a banki finanszírozási költségek, emelkedik az áfa és az acél világpiaci ára és az infláció is. Többletköltséget eredményezhet az is, hogy a tervezettnél később kezdődik a rekonstrukció és pluszköltséget is igényel, ha hétvégenként és éjszakánként is dolgoznak. Micsoda?
Nézzük a tényeket: az alábbi ábrán az európai acélár alakulása látszik. (euró/tonna, forrás: Bloomberg)
1. Mint ahogyan az várható volt, a válság miatt euróban nézve nemhogy nem emelkedtek, hanem csökkentek az acélárak, kb 25%-kal. Az azóta bekövetkezett, kb. 10% forintgyengülés miatt a forintban mért acélár gyengülés kb 15%. Az acélgyártók, így például a kapacitása felén termelő Dunaferr árazási ereje vélhetően nem túl nagy
2. Az áfakulcs 20% -ról 25%-ra nő, ez így 4.2%-os emelkedést jelent.
3. A banki finanszírozás tényleg drágább, de ennek hatása maximum évi 3-4%, azaz egy másfél éves beruházásnál maximum 6% plusz költség.
4. A KSH építőipari árindexe - a köznyelvben inflációnak nevezett fogyasztói árindexhez hasonlóan - két év alatt összesen 10%-kal emelkedett, ugyanakkor a válság miatt az építőipari megrendelések esetében nem hallani jelentősen emelkedő vállalási árakról.
Öszeségében tehát egy 5-10%-os költségemelkedés lenne maximum indokolt.
Ennek fényében a 30-50%-os áremelkedés elképesztő. Nem zárható ki persze, hogy tényleg ennyibe kerül, de két eset lehetséges: vagy a 2007-es kalkuláció volt nagyon hanyag, esetleg jelentősen bővült a műszaki tartalom, vagy pedig ................ (az olvasó szabadon kitöltheti).
Rovataink a Facebookon