A válság kellős közepén szinte mindenhol csökkentik az adókat

2009.03.23. 11:11
A Deloitte legfrissebb globális tanulmányában azt vizsgálta, hogy a világméretű gazdasági válság negatív hatásait az egyes országok milyen konkrét adóintézkedésekkel igyekeztek tompítani. A Tax responses to the global economic crisis című tanulmány több mint ötven ország közelmúltbéli kormányzati adóintézkedéseit elemezte világszerte. Ezeket összegezve kiderül, a változtatások kevés kivételtől eltekintve mindenhol az adók csökkenését eredményezték.

A világ egyes országaiban vizsgált válságkezelési folyamatokban, megoldásokban jellemzően a versenyszféra adóterheinek további csökkentése figyelhető meg, ha valamely állam növelni is igyekszik a gazdaságélénkítésre fordított források nagyságát, azt sehol nem az adóbevételekből, tehát nem az újraelosztás és az adócentralizáció növelésével teszi hangsúlyozta Oszkó Péter, a Deloitte elnök-vezérigazgatója. Nincs tehát paradigmaváltás a nemzetközi adóversenyben, sőt, a vállalkozások, az élőmunka és egyes országokban a háztartások adóterhelésének további csökkentése látható.

A tanulmányban szereplő országok gyakorlata alapján néhány tipikus intézkedés, hasonló intézkedéssor egyértelműen körvonalazható. Ilyen az adómérték-csökkentés, a gyorsított értékcsökkenési leírás, az adóbefizetési határidők eltolása, az adóhatóság részéről a gyorsabb adóvisszatérítés, fizetési könnyítések biztosítása - sorolta Kövesdy Attila, a Deloitte adótanácsadási üzletágának nemzetközi adótanácsadásért felelős partnere. A kormányok ezekkel az intézkedésekkel vagy a magánszemélyek, vagy a vállalkozások helyzetén kívántak, illetve kívánnak enyhíteni, az adóterhek csökkentésével és a likviditás javításával.

Egyes országok egészen különleges intézkedésekkel próbálkoznak, ilyen például az Egyesült Államok, ahol kisvállalkozások számára megengedik a visszamenőleges veszteségelhatárolást, azaz a kisvállalkozások amennyiben társasági adó alapjuk negatív, ezt korábbi pozitív adóalapjukkal szembeállíthatják és a korábban befizetett adót visszaigényelhetik. Más intézkedések csak egyes szektorokat érintik, mint például Belgiumban, ahol az új lakások építését terhelő általános forgalmi adót csökkentették 21-ről 6 százalékra).

Kevésbé általános, de semmiképpen nem elszigetelt az a gyakorlat, amely arra kötelezi egy adott ország adóhatóságát, hogy átmenetileg függessze fel az adóellenőrzéseket azoknál a jellemzően kis- és közepes hazai vállalkozásoknál, amelyek munkahelymegtartó programot hajtanak végre, illetve egyéb munkahelyteremtő vállalásokat tesznek - emelte ki Kövesdy. Ez figyelhető meg például Koreában.

Térségünkben -egyéb intézkedések mellett - a Cseh Köztársaság társasági adót csökkent, és felfüggesztette bizonyos esetekben a személyijövedelemadó-előleg fizetésének kötelezettségét. Érdekesség, hogy Írország, amely magas költségvetési hiánnyal küzd, adóemeléseket vezetett be mind az általános forgalmi adó, mind az eddig nemzetközi összehasonlításban alacsonynak mondható személyi jövedelemadóterhelés területén, miközben könnyíteni igyekszik a vállalkozások, különösen a kis- és középvállalatok adókötelezettségeit. Mindez mutatja, hogy nincs egy recept minden országra, hiszen figyelemmel kell lenni az adott ország költségvetésének helyzetére is az adóintézkedések meghozatalakor.