Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

A GM szocialista nagyvállalattá válhat

2009.04.29. 07:43

Majdnem 90 százalékban állami, illetve szakszervezeti tulajdonba kerülhet a General Motors Corp. (GM), amely 1931 és 2007 között 77 éven át volt a világ legnagyobb autógyártója, egyben az amerikai ipar legfényesebb ékköve, ha a kormány elfogadja a cégvezetés átszervezetési javaslatát.

Eszerint a GM az eddig kapott 15,4 milliárd dollár kedvezményes állami hitel után további 11,6 milliárdos állami tőkeinjekcióhoz jutna, amelyért cserébe a társaságban 50 százalékos tulajdont biztosító részvényeivel fizetne. Az autógyártó ugyanilyen módon egyenlítené ki az UAW szakszervezethez tartozó volt dolgozói egészségügyi alapjának szánt 20,4 milliárd dolláros céges hozzájárulás felét, amivel a szakszervezet 39 százalékos tulajdonossá válna. Kötvénytulajdonosai, amelyekkel szemben 27 milliárdos adóssága van a vállalatnak, 10 százalékot kapnának.

Ha az utóbbiak nem mondanak le követelésük 90 százalékáról, akkor csődbe megy a GM. Pedig az a helyzet, hogy a hitelezők máris bejelentették: nem fogadják el a tervet és ellenajánlattal kívánnak élni.

A Fehér Ház szóvivője szintén elutasító nyilatkozatot tett: a kormány nem kíván állami tulajdonba venni és üzemeltetni egy autógyártó vállalatot. Része a GM javaslatának, hogy az 1929 óta a tulajdonában lévő Adam Opel GmbH akár teljes egészében kikerülhet a kezéből. Mintául a dél-koreai GM Daewoo Auto & Technology szolgálhat, amelynek 50,9 százaléka van a General Motorsnál, a maradékon a japán Suzuki, a kínai SAIC és a GM Daewoo hitelezői osztoznak.

Lapértesülések szerint a GM az Opel 20 százalékának eladásáról tárgyal a kanadai Magna International Inc. autóalkatrész-gyártóval, illetve Oleg Deripaszka orosz milliárdos és orosz bankok vennének további 30 százalékot. Felmerült az Opel és a FIAT egyesítése is, amit az előbbi cég üzemi tanácsa el akar kerülni, mert elbocsátásoktól tart. Az Opel szentgotthárdi gyára szintén a FIAT beszállása ellen van, mert a GM és az olasz vállalat 2000 és 2005 közötti együttműködése során rossz tapasztalatokat szerzett az olasz autógyártóról.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?