Valér
4 °C
8 °C

A GM szocialista nagyvállalattá válhat

2009.04.29. 07:43

Majdnem 90 százalékban állami, illetve szakszervezeti tulajdonba kerülhet a General Motors Corp. (GM), amely 1931 és 2007 között 77 éven át volt a világ legnagyobb autógyártója, egyben az amerikai ipar legfényesebb ékköve, ha a kormány elfogadja a cégvezetés átszervezetési javaslatát.

Eszerint a GM az eddig kapott 15,4 milliárd dollár kedvezményes állami hitel után további 11,6 milliárdos állami tőkeinjekcióhoz jutna, amelyért cserébe a társaságban 50 százalékos tulajdont biztosító részvényeivel fizetne. Az autógyártó ugyanilyen módon egyenlítené ki az UAW szakszervezethez tartozó volt dolgozói egészségügyi alapjának szánt 20,4 milliárd dolláros céges hozzájárulás felét, amivel a szakszervezet 39 százalékos tulajdonossá válna. Kötvénytulajdonosai, amelyekkel szemben 27 milliárdos adóssága van a vállalatnak, 10 százalékot kapnának.

Ha az utóbbiak nem mondanak le követelésük 90 százalékáról, akkor csődbe megy a GM. Pedig az a helyzet, hogy a hitelezők máris bejelentették: nem fogadják el a tervet és ellenajánlattal kívánnak élni.

A Fehér Ház szóvivője szintén elutasító nyilatkozatot tett: a kormány nem kíván állami tulajdonba venni és üzemeltetni egy autógyártó vállalatot. Része a GM javaslatának, hogy az 1929 óta a tulajdonában lévő Adam Opel GmbH akár teljes egészében kikerülhet a kezéből. Mintául a dél-koreai GM Daewoo Auto & Technology szolgálhat, amelynek 50,9 százaléka van a General Motorsnál, a maradékon a japán Suzuki, a kínai SAIC és a GM Daewoo hitelezői osztoznak.

Lapértesülések szerint a GM az Opel 20 százalékának eladásáról tárgyal a kanadai Magna International Inc. autóalkatrész-gyártóval, illetve Oleg Deripaszka orosz milliárdos és orosz bankok vennének további 30 százalékot. Felmerült az Opel és a FIAT egyesítése is, amit az előbbi cég üzemi tanácsa el akar kerülni, mert elbocsátásoktól tart. Az Opel szentgotthárdi gyára szintén a FIAT beszállása ellen van, mert a GM és az olasz vállalat 2000 és 2005 közötti együttműködése során rossz tapasztalatokat szerzett az olasz autógyártóról.