Autóbirodalmat akar építeni a FIAT

2009.05.05. 07:28 Módosítva: 2009.05.05. 07:29

A FIAT úgy döntött, hogy hazai piacának védelmezése helyett - ami legfeljebb a vegetálást biztosíthatja számára - az autóipar ragadozójává válik. Így jellemzik a szakértők az olasz autógyártó tervét, amely szerint a FIAT Autóból, a GM Europe-ból és a Chryslerből új autóipari óriást akar létrehozni - írta a Financial Times. A tervet tegnap ismertette Sergio Marchionne, az olasz cég vezérigazgatója Frank-Walter Steinmeier német kancellárhelyettessel, Karl-Theodor zu Guttenberg gazdasági miniszterrel és Klaus Franzcal, az Opel felügyelőbizottságának társelnökével, az üzemi tanács vezetőjével.

Az új cég úgy állna fel, hogy a FIAT Autóról leválasztanák a mezőgazdasági és építőipari gépeket gyártó CNH-t, az Iveco teherautó-gyártót, illetve a Ferrari/Maserati luxusautó-divíziót, majd kiegészítenék a General Motors (GM) európai márkáival, az Opel/Vauxhall-lal és a Saabbal, illetve latin-amerikai ágazatával, továbbá a Chryslerrel. Az új óriás évente 80 milliárd euró árbevételt érne el és 6-7 millió autót állítana elő, amivel a világrangsorban felzárkózna a Toyota mögé, nagyjából a Volkswagen mellé, a GM, a Ford és a Renault-Nissan elé.

Még a nyáron jöhetnek az új részvények

Az egyesülést május végére zárnák le, az új - egyelőre FIAT/Opel néven emlegetett - társaság részvényeit a nyár végén bevezetnék a tőzsdére. A FIAT és az Opel kisautók (B piaci szegmens) és alsó középkategóriás autók (C szegmens) gyártásához használatos alvázakat egyesíthetnék, ami kiegészülne az olasz cég miniautó-platformjával (A szegmens), illetve a német cég középkategóriás autókhoz használatos D platformjával. A cégvezető szerint nem zárnák be az Opel egyetlen üzemét sem, az elbocsátásokon pedig "igazságosan osztoznának" az olasz és a német alkalmazottak.

A FIAT Auto 11 olaszországi üzemében 39 ezer, a GM Europe 10 németországi gyárában 54 ezer embert foglalkoztat, akik közül szakértők szerint 8-9 ezret kellene elbocsátani. Mindez az olasz csúcsvezető szerint összesen évi 1 milliárd euró megtakarítást hozhatna. A tervek szerint azok az európai kormányok, amelyek országában a FIAT/Opelnek gyárai vannak, hitelgaranciákkal adnának támogatást az új vállalatnak. Az olasz Agnelli család 30 százalékos FIAT Auto-részesedése leértékelődne, a GM szintén kisebbségi tulajdonos maradna a társaságban.

A piacnak tetszik

A javaslat megszellőztetése nyomán tegnap 7,5 százalékkal ugrott meg a FIAT részvényeinek árfolyama, ami azt mutatja, hogy a befektetők a mély válságban lévő autóipar régen várt konszolidációjának nyitólépését látják Marchionne kezdeményezésében. Az olasz menedzser az első az autóipar csúcsvezetői közül, aki megpróbálja kihasználni, hogy a kormányok jelentős összegeket hajlandók az ágazatba pumpálni, illetve hogy a GM és a Chrysler értékes vagyonelemeit a két amerikai cég hanyatlása nyomán gyakorlatilag ingyen meg lehet szerezni.