Órákon belül csődbe megy a General Motors

2009.05.26. 20:36 Módosítva: 2009.05.26. 21:17
Minden idők legnagyobb ipari csődje következik, a GM kötvényeire nem volt kereslet.

Piaci értesülések szerint a kötvényeseknek csupán töredéke élt a GM által felkínált lehetőséggel, így a társaság nagy valószínűséggel nem fogja tudni részvénnyé konvertálni hiteltartozásainak jelentős részét, közölte a Portfolio.hu. A csőd így valóban napokon belül - akár már holnap - bekövetkezhet, biztosan nem kell a június 1-i határidőt megvárnia a piacnak.

Egyre biztosabbnak tűnik, hogy nem sikerült elég hitelezőjét meggyőznie az amerikai autógyártó óriás GM-nek, hogy fogadja el a kötvényeket részvényekre történő átváltását. A Reuters értesülései szerint az amerikai idő szerint ma éjfélkor lejáró határidő előtt 10 órával még a kötvénytulajdonosoknak csupán néhány százaléka fogadta el az ajánlatot. A GM célja az volt, hogy a kötvényeseknek legalább 90 százalékát rávegye a cserére.

A GM a tender eredményeit csak helyi idő szerint holnap reggel teszi közzé, így nem kommentálta az értesülést sem. A kötvényesek elutasítása viszont egyáltalán nem meglepő, valószínűleg nagyon szűk kisebbségben voltak a piacokon azok, akik hittek az akció sikerében. Az autógyártó június 1-ig kapott haladékot az államtól, hogy rendezze tőkehelyzetét, de már múlt hét végén is lényegében konszenzus alakult ki akörül, hogy a GM csődje még ezen a héten bekövetkezik.

Pontosan emiatt ugyanakkor a minden idők legnagyobb ipari csődje - amit akár még holnap bejelenthetnek - nem újabb piaci turbulenciákat, hanem további fellélegzést okozhatnak, hiszen megszűnne az elmúlt hetek bizonytalansága a társaság körül (ami ráadásul további bizonytalan nagyságú állami támogatás lehetőségét is magába rejthette).

A General Motors csődje ugyanakkor kellemetlen hatásokkal is jár majd, például a munkaerőpiac oldalán, hiszen akár 35-40 ezer dolgozó kerülhet az utcára, érezhetően visszavetve az elmúlt hetekben kedvező irányt vett folyamatokat a munkanélküliség alakulásában.

A német kormány vevőt keres

Eközben a német kormány igyekszik nyomást gyakorolni az Opelért versenyző három befektetőre, hogy javítsák ajánlataikat, miközben egyes források szerint egy kínai ajánlattevő is jelentkezett, közölte az MTI. A kormány a hét közepéig akar döntésre jutni az Opel ügyében.

Egy pénzügyi forrás a Reuters hírügynökséget úgy tájékoztatta, hogy a kínai BAIC (Beijing Automotive Industry Corp.) is ajánlatot nyújtott be, és a kínaiak érdeklődése igen erős. A végső szót a potenciális vevőjelölt kiválasztásában az Opel anyacége, a General Motors mondja ki, de Berlin kulcsszerepet játszik a döntésben, mivel már több milliárd eurós állami garanciavállalásra tett ígéretet.

A múlt szerdai határidőre az olaszországi FIAT gyár, az osztrák-kanadai Magna beszállító és alkatrészgyártó vállalat orosz támogatással, illetve az amerikai Ripplewood Holdings (RHJI) pénzügyi befektető csoport adott be ajánlatot.

Az osztrák-kanadai Magna International a legnagyobb orosz hitelezővel, az állami Sberbankkal fog össze az Opel többségi részének megszerzéséért. Az ajánlati összefogás ismertetett részletei szerint együtt 700 millió eurót fektetnének az Opelbe, az ügylet létrejötte esetén a Magna az Opel 20 százalékát, a Sberbank 35 százalékát kapná, míg az anyavállalat, a General Motors 35 százalékot tarthatna meg, és az Opel alkalmazottaié lenne a maradék 10 százalék.

Állítólag a FIAT is javított ajánlatán, bár ebből kevés szivárgott ki, csupán annyit tudni, hogy a kockázatmegosztás és a tőkehozzájárulás kérdésében mozdult el jelentősebben az olasz autógyártó álláspontja. A FIAT eredeti ajánlata azért is állt távol az elképzelésektől, mert több mint 10 ezer fős elbocsátással járt volna. Ezt most állítólag tízezer alá szorították, bár konkrét számok nincsenek. Az RHJI szándékairól továbbra is keveset tudni, nem fedte fel ajánlata részleteit.

Az Opelért folyó versenyben az osztrák-kanadai Magna esélyei a legjobbak - közölte pénteken a hesseni miniszterelnök, Roland Koch a Deutschlandfunk rádióban. Az Opel alkalmazottainak, illetve üzemi tanácsi vezetőinek körében értesülések szerint jóval nagyobb a bizalom a Magna iránt, mint a FIAT iránt, és a Magnát az Opel és a GM vezetése is favorizálja. A Magna terve minden német Opel-telephelyet megtartana, és a négy német üzemben összesen csak 2500-2600 munkahely leépítését irányozza elő.